lördag, oktober 20, 2007

Japan, dag 7+8

Fredagen den 19:e var dagen då vi tog Shinkansen, Japans svar på x2000 till Tokyo och sedan begagnade oss av den eminenta tunnelbanan för att till sist ta oss till vårt hotell. På kvällen hittade vi en riktigt dålig restaurang (i västerländskt tycke, that is) där chicken innebar såväl brosk som skinn och spetten innehåll tunga (gissningsvis inte kycklingtunga då'rå ;) och fett (!). Nåja, riset var gott, men vi var alla ganska missnöjda. (Den engelska menyn de skröt över var definitivt ingenting de borde skryta över - alldeles obegriplig!) Jaja, man lär sig något nytt varje dag =) För övrigt tröttnade jag på den, tror jag, typiskt svenska mentaliteten "alla betalar sin del, även om vi är nio personer..." så jag införde raskt att vi delade allt lika. Den enda som råkade illa ut av det var jag, som inte druckit öl. Ja, jag fick säkert betala 20 kronor mer än jag skulle ha gjort. *skakar på huvudet* Eftersom japanerna gärna tar betalt per bord kan betalningen ta hur lång tid som helst om man ska räkna exakt på yenen vad man ätit för. Hotellet var fruktansvärt lyxigt (det kommer nog att dröja innan jag bor på ett så fint hotell igen), och mitt rum låg på våning 29 av 47! Även Kungen har bott på samma hotell. Rummet jag bodde i var lika stort som vårt "vardagsrum" här hemma =). Badkar är tydligen standard på japanska hotell och det testade jag (snart har vi ju eget badrum). Förövrigt hade de en underbar rengöringsmousse i stället för tvål - var i hela världen ska jag hitta en egen?

Utsikt från 29:e våningen (mitt rum):

Ganska okej tycker jag (som alltså inte tänker bli fönsterputsare i Japan).


Schyssta gratisprylar... Mamma får alltid duschmössorna (som hon har när det regnar och hon vill vara fin i håret =), själv tog jag reda på en tvål och en hårsnodd.

19+20 oktober:

Lördagen innebar en sväng på stan, jag köpte en klocka (också åt sambon), Seiko: wired, men annars ingenting. H och jag åt lunch på McD och jag drabbades av en "porkburger" med teryakisås, annars var allt sig likt där =). Skönt med lite fett och salt - det är inte så vanligt i japansk mat. Kvällen ägnades åt en sightseeingtur "Tokyo by night", jag är tyvärr urusel på att ta kvällsbilder... :/ Men den var en upplevelse! Regnbågsbron, Eiffeltornet och Frihetsgudinnan - allt på samma kväll. Vi åt god mat - Sukyaki (hmm, den stavningen lämnar nog en del övrigt att önska tror jag)det vill säga kött, grönsaker och annat smaskigt i god buljong (lät ju som en köttgryta det där *skakar på huvudet*). Utsikten från 53:e våningen och en konstutställning hanns också med. Jag köpte en cool väska med utbytbara delar i svart, cerise och grått. Det får bli min egen souvenir från Japan (fördelen med att vara scrappare är att man inte behöver tänka på souvenirer på samma sätt, man har ju alltid sina LO:s! Å andra sidan är jag ingen souvenirmänniska).

Tokyo by night:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar