måndag, oktober 22, 2007

Japan, dag 9+10

21 och 22 oktober:
Söndagen ägnades åt studiebesök på ett sjukhus för äldre utanför Tokyo. En upplevelse på många sätt. Ägaren av hotellet ägnar sig åt "restrain free care", vilket inte är så vanligt i Japan (tydligen). Vi serverades sushi och grönt te (deras gröna te är så beskt, jag förstår inte hur de gör?) och vår guide undrade vad vi ville göra där..! Nåja, hans engelska är tydligen urusel så förklaringarna via mail från arbetskollegan S hade tydligen inte blivit helt korrekt uttydda =). Nåja, vi fick en trevlig rundvandring och såg såväl moderna som traditionella rum (där de boende sov på tatamimattor och en madrass på golvet, det såg så mysigt ut. Jag tror jag ska bli japan när jag blir gammal, sushi och madrass på golvet, vad mer kan man önska?). Det var stort och luftigt, men kostade en del för dem som kunde betala. Nåja, personligen såg jag fler likheter med vår sjukvård än olikheter - men det var ändå spännande.

Tja, apropå sushi?


Måndagen var hemresedag så tiden spenderades på flygplan/flygplatser. 10 timmars flyg från Tokyo till Helsingfors gick oväntat bra (jag sov en hel del - förstås) och sedan var det bara ett par skutt kvar till Umeå (om än c:a 6 timmar). Efter den här resan mådde jag inte ens illa när flygplanen gick in för landning! (En klar vinst för min del).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar