lördag, september 29, 2007

Nytt besök

i blivande lägenheten gjorde vi i torsdag. Den var bra, vi gillar den fortfarande =). Jag upptäckte att allt jag tyckt varit grått, som skåpluckorna i köket och garderobsdörrarna i hall+sovrum var vita (nej, sambon har inte protesterat mot min färgbeskrivning). Det måste ha varit dåligt väder och dåligt ljus sist vi var där! Ja, och de orange kakelplattorna i köket var lite mer orange än sist, då jag snarare tyckte att de var rostorange. Nåja - vi gillar ju faktiskt orange Dessutom "hittade" vi flera inredningsdetaljer som vi inte såg förra gången, som en lång (och dåligt underhållen - behöver lite olja) trähylla längs ena kortsidan i badrummet. Apropå badrummet så såg torkskåpet fortfarande ut att kunna elektrifiera vem som helst, men det hängde saker där, så uppenbarligen lär det ju fungera. (Även om vi inte känner att vi har något behov av det, vi har inte tänkt ha någon tvättmaskin i badrummet). Badrumsskåpet är fortfarande lika fult (tänk så konstigt), men vi har bestämt oss för denna spegel (som Myr-mamman och - pappan får ta med sig när de kommer).

från Ikea, kompletterat med en hylla:

Eftersom vi också kommer ha den här, lite större hyllan,

och redan äger den här pallen (den fungerar nu som notförvaring samt klädhög)

så blir inte badrumsförvaringen något bekymmer. Lite trevliga askar ska också införskaffas (förutom dem som redan finns), etiketteras och fyllas med allt det där som bor i badrummet nu (typ alla de där femtitolv hårsnoddarna och lite diverse smink och så vidare). Det blir nog bra. (Och vi hoppas och tror att de ska vara i samma färg och träslag allihop, trots att det inte riktigt ser ut så på bilderna. Pallen är sig mest lik med verkligheten). Jag har inte kunnat låta bli att köpa tvålpumpen och tandborstmuggen från Cult Design

- och förhoppningsvis passar den på den lilla hyllan =).

Andra "spännande" detaljer är de blommiga tapeterna i sovrummet, och de aprikosrandiga kökstapeterna (arbetsrummet innehöll ingen fungerande lampa, så där vet vi inte vad det är för färg - vi gissar grått - men vi har ju haft fel förr).

Annars var allt som det skulle, och våra idéer bör gå bra att genomföra. Efter jul är planen att det ska stå ett piano i lägenheten också. Jag vill gärna ha det - och sambon vill också det. Jag har ju ett piano hos mina föräldrar, och vi har hört av oss till en fraktfirma om vad det skulle kosta att transportera upp det (och en skänk efter Myr-mormor) till Umeå. Annars kan vi ju köpa ett bättre begagnat här i Umeå, men det kostar ju ändå att få upp det till våra lägenhet - 1 trappa utan hiss. Jag gruvar mig lite för själva flytten - det är ju så mycket som måste, just det, flyttas - och jag är inte en Myra av sån sort som bär 30 gånger min egen vikt. Tur att Myr-mamman och -pappan kommer för att hjälpa till! Förhoppningsvis har vi några vänner som kan hjälpa till att bära. (På jobbet har jag arbetskompisen H som ser till att vi får tillräckligt med kartonger av olika storlek för att det ska gå bra ;).

Igår beställde vi alla möbler - inklusive soffan, som blev en Karlstad (av lokalpatriotiska skäl kanske en Kramfors hade varit mer korrekt, men den gillade vi inte alls lika mycket):

men vår soffa kommer ha schäslong till vänster också. Mmm.

Dessutom kommer en svartbrun Expedithylla avdela vårt vardagsrum och skapa en musikhörna och en fjus lagerhylla finnas i såväl kök som arbetsrum. Vardagsrummet kommer bland annat att lysas upp av den här läckra lampan:

Tanken är att "ha flera små ljuskällor" i vardagsrummet (efter att i flera år ha haft arbetsrum/vardagsrum kombinerat och därför en jätteljusstark plafond i taket) - men vi får väl se hur det går. *hon som alltid tänder alla lampor i ett rum ser lite fundersam ut*

Ja, just det ja, vi har förresten en del möbler sedan tidigare, t.ex. en nedsutten soffa i blått (min mamma visste nog vad hon gjorde när hon sa "blått, men Ellinor, det använder du ju aldrig", när den införskaffades, men faktum är att den alltid passat bra i alla lägenheter jag bott i - utom den här då, som har bruna tapeter =), flera Billybokhyllor i vitt (som får leva vidare med alla böckerna i arbetsrummet), en Malm byrå (med fyra lådor) en Ikea-säng från hösten -85 (jodå, jag har skrivit rätt, 1985 - jag fick den när jag var fyra och den är still going strong, inte ens en pajad fjäder), sofford, skrivbord (+ ett likadant till som väntar på vinden, så att vi får var sitt i nya lägenheten), en pianopall (som saknar tillhörande piano) och väldigt många köksattiraljer, inklusive bord och stolar. =) Så nej, vi har inte en helt ny och alldeles matchande inredning.

1 kommentar:

  1. Anonym10:53

    Vad dunderhärligt med nytt boende och lite nya möbler!! Är riktigt avundsjuk då det i vårt hus inte går in en endaste till pinal... ska nog ringa Gåvan nån dag när M är borta och be dem komma och hämta lite grejjer! :-D

    SvaraRadera