onsdag, mars 11, 2015

Det heter FÖRSKOLA

Jag ville bara säga det. Hur svårt kan det vara?

5 kommentarer:

  1. Första dagen på förskolan
    Pedagogen: Hej Tyra! Ska du börja på dagis?
    Jag: Vi har sagt förskola hemma
    ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då får man skylla sig själv faktiskt! :P

      Radera
    2. Igår lyckades jag göra ett gäng kollegor upprörda när jag sa "Det heter förskola!". Suck. Det gör mig ännu mer irriterad när välutbildade människor säger fel - som om de skulle vilja få höra att de jobbar som vårdbiträden på ett sjukhem i stället för läkare på ett sjukhus, typ.

      Radera
  2. Ha ha ha.... vet du vad jag säger då? Jag som har alldeles för många högskolepoäng... DAAGIS. För jag har både barn på förskola, förskoleklass och skola. Och vad ska jag säga om förskoleklassen om jag ska säga förskola om dagis? Jobbiga ord att säga, långa också. Och vi har det på olika ställlen. Så först åker jag till förskolan med 3 barn och sen till skolan med 1 barn. Det hade varit mer logiskt om förskola och förskoleklass varit på samma ställen. Förskola för mina barn är dagis och skulle jag säga förskoleklass skulle den ungen skrika rätt ut och säga att hon går minsann på skolan. PS Jag kallar fortfarande Granngården för Lantmanna och Coop för konsum också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte ensam, men för mig är det ett enkelt val - det är inget daghem längre utan en förskoleverksamhet med läroplan och, åtminstone på Algots förskola, så vitt jag vet, bara lärare och inte barnskötare. Jag kommer nog att säga skola om förskoleklass, men häruppe vet jag många barn som säger "Nollan" eller "Nolleklass", så jag får väl vänta in vad som är på modet då ;)

      Liknelsen med butiksnamnen tycker jag haltar lite, möjligen blir kedjorna lite sura över att du inte gör reklam för rätt namn så att säga - men vad deras verksamhet egentligen går upp på/hur den utförs tror jag inte är så stor skillnad. (I delar av norrland har man alltid sagt "kopra/koperativa" om Coop-koncernen så för dem blev det nog snarast lättare med namnbytet ;)).

      Radera