onsdag, augusti 06, 2014

Algot 17 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm

Vikt nu:  vägde ungefär 10800 g hos mina föräldrar i slutet av juni.
Längd nu: ?
Storlek på kläder: (74)-80 - fortfarande...
Mat: Allt. Sushi är ju lite extra gott, speciellt den rosa fisken. Ja, och räkor och kräftor är också gott! När vi lunchade på stan i veckan (okej den 7/8) åt han först 2,5 pannkaka med grädde, sedan ordentligt med majs, tomat och bönor från M:s tallrik, fisk och potatis (också M:s portion) och sedan räkor från min tallrik. O_o

Sovtider på natten: Somnar oftast vid 19-tiden, ibland innan, ibland efter. Vaknar i stort sett varje natt minst en gång.
Sovtider på dagen: En till en och en halv timme runt lunch. Jag haar, tack och lov med tanke på värmeböljan som varit i Umeå i juli-augusti, kunnat ställa mig i skuggan och vagga vagnen och på så sätt fått honom att somna. Puh!
Blöjor: Tygblöjor utom när det ska sovas/vara borta länge utan riktigt koll på möjligheterna att byta ofta.
Språk: Fler och fler förståeliga ord. Svarar korrekt på frågor ("Vill du ha mat?" till exempel) och kan svara "ja" eller "nä". Säger "meeee" när han vill ha mer och "mjö" är förstås mjölk. Det är väldigt roligt att mer och mer går att säga. Det ord som sägs mest korrekt nu är för övrigt "flua". Vi har haft mycket flugor inne nu när det varit så varmt... Säger nu "mamma" om/åt mig och "ma" om mat. Förstår väldigt mycket och lyder uppmaningar (när han vill).

Favoritlek/aktivitet: Vara utomhus! Bilar och traktorer. Sand är väldigt roligt. Vatten också. Favoritleksak: Fortfarande gärna bilar. Böcker. Fick nya Duploklossar för några dagar sedan med ett par djur i, de blev populära. Gillar djur! Nallarna är roliga ibland att gå med/krama.
Skrattar åt: Tittut är ju för roligt. Springa ifrån mamma (eller pappa) när man ska klä på honom eller byta blöja. Saker som är "fel" är skoj. 

Lärt sig nyligen: Massor av nya ord kommer hela tiden. Förstår väldigt mycket av vad vi säger.
Övrigt (roligt): Jag kan faktiskt lägga honom nu - det är ju iofs mest roligt för mig och M... 
Klev snett i torsdags och hade väldigt ont i foten hela fredagen, ville inte alls gå på den :/ Fick Duplot för att ha något att göra medan han satt still ;)
Fick i juni en framtand till uppe och har i veckan fått den fjärde framtanden uppe. (Av tandfen i natt, som han svarade när jag frågade. "Fick du den i natt?" "Jaa" "Av tandfen? "Ja!" *skrattar*)
Börjar förskola den 12/8...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar