söndag, oktober 21, 2012

Mycket storfix

också lite inköpt för småfixandet. Veckan har förstås gått i målandets tecken, men nu är alla tak på bottenvåningen målade vita. Inget ont om furutak - men det blir mörkt! Arbetsrumstaket kastade jag mig iväg och målade på fredag morgon ett tredje lager (jo, alla tak är målade tre gånger, två gånger spärrgrund för att kvistarna inte ska synas igenom - förhoppningsvis, och ett ytlager med matt färg (det syns väldigt tydligt var man missat med den färgen!) innan flytttgubbarna (eller snarare grabbarna) kom med alla möbler... Sedan stängde jag in mig i blivande sovrummet och rev tapeter (och sedan dök mina föräldrar upp och spädde på röran lite ;).

Igår blev det ett par turer till Coop, innan vi fått med oss allt vi behövde för att inreda klädkammaren på övervåningen - det blir Elfasortimentet som får stå till tjänst - skönt att kunna komplettera i evärdliga tider. (Dessutom fanns det redan en hel del ur det äldre sortimentet i huset, så det passade bra att komplettera med nya skivor, och annat). Linneskåpet bor nu i trådbackar - smidigt och lättöverskådligt. Dessutom hade vi riktig tur - allt fanns (även om vi ibland tog "det sista" av en viss sort, och det var rea på mycket av sortimentet. *tipsar* Hallen är som sagt målad, den var vit innan och det fick den förbli, nu något vitare ;) Jag är inget fan av "vitt och fräscht" men det är inte så dumt i en annars ganska mörk hall. Vår stora furskänk får stå i hallen och kommer tjänstgöra som vitrinskåp, och där passade den bra (mångfacetterat skåp, det har genom åren huserat såväl böcker som porslin och linne (hos min mormor, vars skåp den en gång var), till vaser, lampor, ljuslyktor och pyssel hos mig. Nu återgår det till ursprungsanvändandet :). Dessutom har vi köpt takdoslock, de gamla, gula vill vi ogärna sätta upp i de nymålade taken... och lite diverse tråkiga småsaker som golvmopp, diskpropp (fast myrmamman blev glad, hon tyckte det blev enklare att diska sedan ;), m.m.

Sedan har vi (jag) beställt lite roligare saker också. Tapeter till hallen blev Mimous Asbury Candy (dyr, jag vet :/ men å andra sidan kommer nog de flesta rum där vi ska göra något målas). Jag tror den kommer passa perfekt med det rödbruna klinkersgolvet där och ge lite välbehövligt liv till hallen:
Dessutom har jag köpt lite vinyl, att använda i min Craft Robo - sandfärgad, som förhoppningsvis passar bra med tapeten ;) Det är ju alltid lite färgmässig chansning när man inte kan se sakerna irl. Hur som helst, det är ju de små, små detaljerna som gör det - så några små, utskurna fåglar ska få pryda vår hall. Vill ni veta var de är får ni komma hit ;) Idén har jag i vart fall fått från pinterest

I köket är det mycket kvar att göra, t.ex. riva alla tapeter (fast det gick bra i sovrummet, så det ska nog gå bra i köket med), men sedan blir tre väggar vita och en får den turkosa favorittapeten från MissPrint, Muscat small, duckegg blue:
en uppmärksamme läsaren kanske har noterat att vi följer våra mood boards slaviskt? ;) Idag ska vi nog kika på lampan vi vill ha också (eller åtminstone kanske kunna enas om färgen. Orange har seglat upp som en bubblare till gul eller turkos), fast där väntar vi på köksbordet, Ikeas Liatorp, som var försenat i leveransen. Ny förväntad vecka är v. 45. Jag hoppas de håller det!

Nåja, det dröjer nog innan det blir dags för tapetsering. Å andra sidan dyker makens familj upp nästa vecka, så jag tänker att de nog är toppenbra på att riva tapeter och tapetsera? ;)

Förresten, det kommer före- och efterbilder också, förstås. Så fort vi kommit någorlunda i ordning (framåt jul eller så). Det är en del kvar att göra, kan man säga. 

1 kommentar:

  1. Vilka fantastiska tapeter! Ni har så bra smak! :)

    SvaraRadera