torsdag, januari 22, 2009

Matdags

och inga idéer - då kanske mina veckomatsedlar kan vara av intresse? Jag tänkte börja blogga dem från och med nu, och även länka till recept om de finns på nätet.

Måndag:
Spaghetti carbonara, gröna ärtor (gröna ärtor passar ofta bra med salt mat och svensk husmanskost, balanserar t.ex. fläsk på ett utmärkt sätt).
Tisdag: Min limefisk
Onsdag: äter vi alltid snabbmat innan orkesterrepetitionen, för vi hinner inte hem.
Torsdag: Våfflor sylt, grädde, morotsstavar
Fredag: Lammkotletter, färsk tortellini som gratinerats med chévre, sallad. (Koka pastan, smält under tiden osten i stekpannan, häll i pastan, rör runt en stund).
Lördag: Spaghetti och köttfärssås (så den hinner koka läääänge), avokadosalsa.
Söndag: bestäms på söndag innan veckohandlingen tar vid.

Vi planerar alltid in grönsakerna också, annars är det lätt att man glömmer dem!

1 kommentar:

  1. Anonym13:40

    Här är en till som planerar veckans mat. Brukar sätta mig och skriva flera veckor framåt. På onsdagarna är det alltid något storkok som gäller, för det ska räcka till på torsdagen, då jag har orkesterrep och inte hinner laga något. Och sen ska det räcka till lunch hela vecka också.
    Helgerna planerar vi aldrig i förväg, utan då lagar vi vad vi är sugna på.
    Ska bli spännande att följa er planering och se om man får några nya tips!

    SvaraRadera