tisdag, februari 05, 2008

Mmmmmmat (eller en lite berättelse om lime)

Jag är en näst-intill passionerad matlagare och älskar att läsa recept (gärna högt för min omgivning, det är inte alltid fullt så uppskattat ;). När vi var och veckohandlade i söndags fick jag för mig att jag ville köpa lime (en lime: flera limear), fem stycken var billigt, men sambon tyckte inte att man kunde köpa lime bara för att man gillar deras utseende. Snabbt ändrade jag då tisdagsmiddagen från fisk med pepparrot till fisk med lime. På den asiatiska hyllan (som lämpligt var omplacerad till mitt i vårt handlingsstråk) hittade jag riven ingefära på burk (i saltlake) - perfekt (nu blev den ingefärsälskande sambon mycket gladare =), detta kompletterades senare med en burk kokosmjölk. Dagens middag bestod alltså av dessa ingredienser:

Rivet limeskal+saften från samma lime
Två hackade vitlöksklyftor
En halv hackad gul lök
Sisådär en tesked sambal oelek (tack och lov att jag inte behöver uttala det ;)
Ett par teskedar riven ingefära (från den där burken *pekar uppåt*)
- dessa ingredienser fick fräsa tillsammans en stund sedan hällde jag på
En burk kokosmjölk
Detta fick koka en stund så smakerna kom fram (jo, det var faktiskt så - i väntan på riset visserligen). Sedan la jag i
400 g torsk i kuber (ja, jag skäms, nästa gång blir det hoki)
c:a 50 g grovhackade sockerärtor (som egentligen hör till fredagens middag).
Till det här åt vi en sallad bestående av ruccola senapskål, bladspenat och avokado samt jasmineris (ja, kokt, förstås =).

Det blev riktigt gott och lagomt starkt, kokosmjölken tog inte heller över, som den annars gärna vill göra.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar också mat och recept, ibland! ;) Det var inte mycket i din kreation som jag kunde äta, dock... Fast det LÄT gott!

    Nej, nu ska jag bråka lite till med videoredigering, att det ska vara så krångligt att få det så enkelt som möjligt...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Apropå stök i köket: http://forum.pyssel.net/viewtopic.php?p=577522#577522

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Anonym10:43

    Mmmm - jag blir hungrig! ;o) Nej, allvarligt, det låter supergott - och inte mer komplicerat än att jag skulle kunna fixa till det! Tack för tipset!

    (Ett tips på nåt annat man kan använda "limear" till: aioli till skaldjur. Sjukt gott. Rör ihop majjo, riven vitlök och pressad lime - efter smak. Jag gör min aioli rejält stark - vi brukar köra det som huskur när vi känner oss halvkrassliga. Antioxidanter å grejer. Nån gång ska jag lära mig att göra egen majjo också, men det är överkurs än så länge...! ;o)

    SvaraRadera
  4. Det lät ill amums! :D

    SvaraRadera