måndag, juni 23, 2008

Tomatsoppa

Jag fortsätter med matinläggen (-påläggen?). Ibland blir jag så sugen på tomatsoppa, idag slumpade det sig dessutom så att vädret (är sop(p)igt) lämpar sig för soppa också (men maten som sådan var förstås inplanerad i veckomatsedeln redan ;). Här är receptet, alldeles egenpåkommet (kan man kanske förstå), 3-4 portioner blir det om man blandar i pasta:

1/2-1 gul lök, hackas
1 vitlöksklyfta, pressas, rivs eller hackas
1 burk krossade tomater (eller passerade) (300 g - kan det stämma?)
1 buljongtärning
nästan 1 burk vattten
1 dl creme fraiche (eller lite mer, eller lite mindre)
Ev. kokt pasta
Ev. några strimlade basilikablad.

Fräs lök och vitlök, men det ska inte få färg. Koka ihop med tomater, vatten och buljongtärning. Låt koka (15-20 min kanske) - ju längre desto mustigare. Mixa soppan. Smaka av med creme fraiche och eventuellt salt och peppar. Vill man kan man koka pasta bredvid, och lägga i. Strö över basilikan. Servera med ett gott bröd.

Så här kan det se ut:

1 kommentar:

  1. Mums, den här soppan hör också till mina absoluta favoritsoppor! Lättlagad och riktigt god, särskilt med lite extra vitlök... Jag brukar byta creme fraichen mot matlagningsyoghurt och låta var och en ta så mycket de önskar i soppan. Bra bjudmat är det också, kan inte nog rekommendera denna soppa. ;-)

    SvaraRadera