måndag, maj 12, 2008

Gammeldags snabbmat

- eller modern husmanskost?

En riktig gammal klassiker av husmanskost måste ju vara Tunnpaltbrödet (eller blodbröd som vi kallar det):

bild från www.mjalloms.se
Tunnpaltbröd är dessutom rena rama snabbmaten - tillagningstiden är c:a 2 min + ytterligare 5 för stekning av bacon och hopvispandet av bechamelsåsen - och är ju järnrikt som all blodmat.

Jag blir dock lite orolig att Tunnpaltbrödsätandet är på utdöende eftersom jag aldrig har träffat någon annan än jag (och min familj) som äter det - så ut och handla det nu! Ett tips om du vill testa är att inte fråga efter tunnpaltbröd hos expediten på ica/konsum/annan matvaruaffär (eftersom de sorgligt nog sällan har hört talas om detta) utan att leta direkt på tunnbrödshyllan, där det brukar stå.

Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Anonym21:56

    Enda gången som jag smakat denna kost var på ett boende för förståndshandikappade där jag jobbade. Kocken hade bränt bechamel-såsen å det grövsta så jag kan få kväljningar än i dag av bara tanken på smaken...

    SvaraRadera
  2. Ingen oro, du är inte ensam! Ja, visserligen äter jag det inte själv, men min familj, som ju också är stationerad i Västernorrland, brukar stoppa i sig det med jämna mellanrum.

    SvaraRadera