tisdag, maj 06, 2014

Algot 14 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm

Vikt nu:  ?
Längd nu: ?
Storlek på kläder: 74-80 - fortfarande... Jag tror inte han växer något alls. Faktiskt. Fast lite större fötter har han förvisso fått.

Mat: Allt. Åt sex bitar sushi (!) i tisdags. (Vi köper vegetarisk åt honom, men byter ut ett par bitar till lax, det älskar han!). Är just nu i en äta-hela-tiden-fas (misstänker att den föregår växa ur storlek 74-fasen ;)

Sovtider på natten: Somnar oftast mellan 19-20 (tjoho!) och sover sedan till 06-07. Nu är han dock mitt i ett utvecklinssprång så nu är det rätt svårt att få honom att somna igen...
Sovtider på dagen: Oftast ett längre pass på förmiddagen/runt lunch. Lyckas man inte distrahera honom tillräckligt behövar han i regel sova på eftermiddagen också - om inte annat så att vi andra överlever i gnället ;)
Blöjor: Alldeles för mycket engångsblöjor just nu! FuzziBunz OS pocketblöjor som fungerat så bra läcker igenom i stort sett omedelbart just nu. Jag ska testa att köra dubbla inlägg ett tag och se hur det går. Planen är att testa lite mer med potta framöver, men jag måste samla kraft först ;) I sommar hoppas jag på nakenfis i trädgården och lite smidigare potträning.

Språk: Här har det verkligen lossnat sista dagarna! Det bara bubblar fram nya "ord" och ljud. Trotro för traktor; "blä" när man torkar mun och händer efter maten; brrrm för alla typer av fordon men tåget låter tfftff. Katten säger "au", grisen säger nöff (snarkande ljud), han känner igen alla hundar och säger vovve/vovvov om dem. Ja, och allt han sagt förut förstås ;)

Favoritlek/aktivitet: Titta på fordon. Leka med bilar och traktorer. Läsa böcker är plötsligt väldigt roligt från att ha varit helt ointressant/möjligen något att tugga på. Det gäller oavsett om det är grannens parkerade bil eller en cyklist... Gräva i sanden är också  roligt, eller, överhuvudtaget är det roligt att vara utomhus! Gå. Har just nu inget emot att åka vagn (peppar, peppar).

Favoritleksak: Bilar, traktorer och bollar. Vi hittade en studsboll på Frasses i helgen, den höll han sedan i resten av dagen. Bilar, lastbilar, bussar, traktorer, flygplan - ja, ni förstår. Stannar upp på golvet och tittar efter/lyssnar efter de fordon som passerar. Vill gärna upp i soffan för då ser han grannarnas bil. Var i hela friden kommer denna fascination av fordon ifrån? (Vare sig jag eller maken är speciellt intresserad av sånt).

Skrattar åt: Allt möjligt. Jag tycker han är generellt lite gladare nu, men han är nog inte vad man skulle kalla för "ett glatt barn" som skrattar hela tiden direkt.

Lärt sig nyligen: Massor av "ord".

Övrigt roligt: Gick hela vägen från hitre delen av sjukhusdammen till Centralhallen. Nu är jag föräldraledig igen över sommaren/tills vi får förskoleplats, så nu blir det nya vanor igen. Algot verkar inte nämvärt brydd över detta, mer än att han vinkar hejdå åt mig varje gång jag hämtar tidningen på morgonen ;) Mormor och morfar var här och hälsade på i början av maj, vi var då på barnloppis och fyndade leksaker och kläder åt Algot. Algot är lite gosigare än vad han varit tidigare, men det är oklart om det kommer vara eller är en del av utvecklingssprånget. Har just nu inte tid för någon motorisk utveckling, klättrar knappt i trappan och har inte blivit bättre på att äta själv, just det här utvecklingssprånget verkar fokus vara språket ;)

2 kommentarer:

  1. Ja, småkillar och fordon. Det är som magi. Och varför har inte lillasyster i familjen varit så intresserad trots storebrors intresse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, jag är iofs rätt förtjust i fordon som vuxen och var det nog som barn, även om jag inte lekte med bilar. Jag tror egentligen Algot gillar att de rör sig (fort) - han tycker om när folk svischar förbi på cykel eller inlines också :)

      Radera