lördag, juli 13, 2013

Ny kamera!

För ett tag sedan hållfasthetstestade jag min systemkamera (jag tappade den ur väskan, på bilens "fotsteg" och ned i betongen på uppfarten) den överlevde och fungerade, men visade sig senare ändå ha gått sönder. Ibland när man fotade så tog den ingen bild utan det stod bara "camera error" och en svart skärm. Dessutom tycker jag att autofokus fungerade dåligt, men jag vet inte om det var i kameran eller objektivet problemet satt. Den 19:e juni lämnade jag in den för reparation - på företagets hemsida står det att den är "mottagen men ej påbörjad..." Till saken hör att jag aldrig riktigt blivit vän med den kameran, den jag hade innan (också från Sony) älskade jag och tog någonstans runt 15000 foton innan den började protestera (då gav jag bort till makens syster som fortsatt använda den), men den nya, nja... Jag blev faktiskt så besviken/missnöjd att jag nu övergav Sonys kameraserie till förmån för Canon (att jag en gång valde Sony var ju för att de fungerade med mitt gamla Minolta-objektiv samt att deras modeller då var de enda med bildstabilisering vilket darrhänta jag behöver. Därför fotar jag också ebarmligt dåligt/suddigt med kameror utan "öga", jag behöver något att luta kameran mot ändå)... Det var förstås inget fel på kameran, jag vet inte alls varför jag inte gillar den, mer än att känslan var fel, typ. Jag har velat fram och tillbaka länge, det är dyrt med en ny kamera (och föräldraledighet blir man inte rik på) men samtidigt kommer det säkert inte vara billigt att reparera kameran (om det ens går)  och går det inte har jag "kastat bort" mycket kameratid, så att säga. Det känns ju extra viktigt och roligt att ha en bra kamera nu när Algot är liten också.

Hur som helst, igår beställde jag en Canon 700D + 18-55 mm:s objektiv via Cyberphoto, just nu ingår en Canon-blixt (värde 2290 kr!) så då fick det bli den modellen (jag hade ju en lös blixt till första kameran också - men den fungerade inte ihop med kameran som nu gått sönder). Jag funderade ett tag på 100D, mest för storlekens skull, men en blixt inpå - vem kan motstå det? En fjärrutlösare fick också följa med (roligaste onödiga kameraprylen, jag lovar ;). Positivt är att man kan filma med kameran också - det gick inte med den gamla men känns, konstigt nog, helt plöstligt som ett välkommet tillägg bland funktionerna.
Jag kommer nog sakna mitt fasta 50 mm:s objektiv, men det får bli en senare investering.

Ja, det gamla kitobjektivet får väl makens syster ta över om hon vill ha det... Om det inte är alltför dyrt att reparera gamla kameran så gör jag nog det och försöker sälja den. Annars får de behålla den! Zoomobjektivet och mitt 50 mm:s objektiv ska jag förstås sälja - de är nog lättare att få sålda än kameran i sig misstänker jag. (Ergo: kameraobjektiv passande Sony alfa säljes ;)

Edit: idag (17/7) fick jag besked om vad det skulle kosta att reparera den gamla kameran - 2648 kronor?!? Eh, nej tack!

2 kommentarer:

  1. Köpte ett fast 50 mm tidigare i år. De är ju i alla fall överkomliga i pris :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är de absolut, men ska försöka spara mig ett tag (går säkert bra en månad eller så ;)

      Radera