lördag, april 13, 2013

Ny bil

Inte bara ny för oss, utan _ny_! Efter mycket funderande bestämde vi oss för att överge Toyota, trots att vi verkligen uppskattat vår Corolla! De är helt enkelt väldigt dyra, speciellt om man vill ha en nyare modell som inte gått så långt... Hursomhelst, vi har kikat på nya Opel Mokka, som har ett tilltalande pris och fyller våra behov (till exempel mitt behov av att våga vägra kombi trots att vi fått barn och ändå få plats med barnvagnen ;). Vi talar med försäljaren på Opel i Umeå och åker dit för att provköra på tisdag, efter BVC-besöket. Vi blir mycket förtjusta i bilen - den är skön att sitta i och fantastisk att köra (kan ju hända att vår 16 år gamla bil skulle kommit till korta i jämförelsen oavsett vilken vi (nyare) bil vi provkört, men vi gillar faktiskt inte min pappas bil) och så går vi in för att beställa. Då visar det sig att Opel fått mycket fler beställningar än förväntat och att leverans av nya bilar är tidigast i september-oktober! Eftersom vi gärna vill ha en bil med klimatanläggning före sommaren, för att vi ska kunna åka någonstans med Algot. (Att vår nuvarande bil är dålig på kyla, lärde vi oss den hårda vägen (110 mil E4) i somras - när det inte ens var sol!)

Försäljaren gör sitt bästa för att skaka fram den variant av bilen vi vill ha (det finns 4wd, och dieselbilar, men vi vill ha bensinmodellen), men hittar bara en i hela Sverige, och den vill firman inte sälja till oss, då de har någon annan kund på den. Han kollar med Opel Sverige, men det är enligt försäljaren kö på alla av rätt sort och inte troligt att vi kan få en från fabrik förrän 2014! Suck sa vi, jag blev oerhört besviken. Jag vägrar dock ge mig, och hittar flera när jag söker på Blocket! Skickar därefter iväg mail till ett flertal av firmorna (som alla svarar supersnabbt?!). Till sist får vi ihop ett bra pris på en bil i Stockholm, visserligen inte så snygg lack (färgmässigt alltså), men ändå. Nu är kontrakt skrivet och vi får hämta bilen den 30. Tjoho! Jag tror försäljaren här trodde att vi bara kunde tänka oss billigast lack, men vi sa bara att det var den vi helst ville ha. Nu fick vi dessutom dragkrok som vi vill ha. Tågbiljetter för oss alla är bokade - jag vill inte missa premiärturen!

Här är den (eller, inte vår förstås då):
File:Opel Mokka 1.4 Turbo ecoFLEX Innovation – Frontansicht, 20. Oktober 2012, Heiligenhaus.jpg

6 kommentarer:

  1. Men vilket äventyr:) Såg fin ut! Härligt med splitternytt:)
    Nu är vi tillbaka i norr igen, när passar det med besök?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli riktigt härligt! Hade väl inte direkt planerat att köpa en helt ny bil, men vi insåg att en begagnad av de märken vi kunde tänka oss och som inte var alltför gammal/hade gått alltför långt var i stort sett lika dyrt...

      Den här veckan blir svårt (måste haft tråkigt förra veckan och planerat in något varje dag ;) Men i början av nästa vecka?

      Radera
    2. Vad sägs om måndag? Tisdag ska vi på badhuset med föräldragruppen.

      Radera
    3. Äsch, jag trodde jag svarat! Måndag blir bra - vid 2-tiden?

      Radera
  2. Välkommen att titta förbi på uppvägen!

    SvaraRadera