torsdag, december 13, 2012

Notes to self:

1. Om det står i receptet "jag minns inte att jag smälte det i vattenbad" så kan det vara så att receptnedtecknerskan just inte _minns_ det.
2. Att försöka smälta något med kakao i går inte. Det blir klumpar och man får börja om.
3. Kontrollera först temperaturområdet på din termometer - det är svårt att gissa de sista 13 graderna mellan 100-113, om termometern nu inte mäter där emellan.
4. Hjärtformade ischokladformar är väldigt stora jämfört med de runda. Väldigt stora.

Vaddå, vad jag bakade? Julgodis; ischoklad och cappuccinofudge. Det första är "det goda receptet" som kompisen M uttryckte det i fjol. (Han ville inte säga att han inte gillade ischoklad utan tog snällt en, eftersom min familj gör dem med kakao och florsocker och inte med choklad är det en helt annat smak) och sa, mycket förvånat "men, de här är ju goda!" Sedan har jag länge velat göra fudge, cappuccinofudgereceptet kommer från Vinterns söta och man behöver alltså en termometer som kan mäta 113 grader ;)

(Annat julgodis coming up, fast inte i kväll - tryffel, knäck och nougatkulor).

1 kommentar:

  1. Carolina16:30

    Ja men då måste du ju dela med dig av "det goda receptet" också och inte bara fresta! =)

    Mina favvisar har blivit marshmallowfudge (recept från nån på pyssel.net), rocky road (leilas recept, fast halva satsen och mycket små bitar, annars blir det för mäktigt) och så är jag farlig på chokladdoppad lakritskola. Eller jag är nog farlig på det mesta i gotteväg, haha!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera