lördag, november 03, 2012

Pust

Idag har vi varit effektiva här hemma. Badrummet är piffat; spegeln med fururam och tillhörande skåp och furuhanddukshängaren är borttagna. Speciellt skönt att bli av med spegeln med skåp för de blockerade allt ljus från lampan som sitter ovanför och är betydligt grundare än vad spegeln var... Dessutom har bäste maken satt upp en lång hylla att ha saker på (det fanns en i lägenheten, så vi härmade den idén) och jag skruvade ihop vår ikea-spegel, Lillången, som sedan hängdes upp. En ny hängare för handdukar hängdes förstås också upp. Badrummet kändes helt nytt och så mycket ljusare (och det var sannerligen en budgetrenovering, det tackar vår ekonomi för ;). Eftersom väggarna är ljust grönturkosa och golvet turkost (det låter inte så snyggt, men är faktiskt helt okej) så passar våra gamla badrumssaker perfekt, eftersom de går i turkost. Ibland så!

Egentligen hade jag tänkt fixa arbetsrummet idag, så Maken målade väggarna en andra gång igår kväll. I morse när jag vaknade kom jag på att förvaringsmöbeln jag beställt från ikea inte kommer förrän på onsdag. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte där (det var nog mest ivern att få ta fram scrapbookingprylarna som talade tror jag ;), men jag får vänta lite till. Kanske lika bra det, för nu har vi beställlt golv till hela övervåningen. Det blir ett ljusbrunt valnötsgolv. Jag tror det kommer ge en mysigt varm känsla (och känns faktiskt helt rätt till vårt 70-talshus), jag tror det blir för ljust där uppe annars. Även klädkammaren kommer få nytt golv - så synd på den orange gamla plastmattan som ligger där, hade den varit överallt hade jag nog velat ha det kvar faktiskt (vi gillar orange, okej).

Allt detta borttagande av furuattiraljer känns på ett sätt som att vanhedra huset, och de som en gång byggde det, kanske kommer folk om några år att leta med ljus och lykta efter "oförstörda 70-talshus"? Nåja, vi vill inte ha det ändå, så snyggt är inte gulnad furu (däremot verkar produkterna helt omöjliga att slita ut, så vi tänker faktiskt skänka dem till Myrorna, de går ju att måla och fixa till om man vill!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar