onsdag, juni 20, 2012

Maskrossirap

Efter flera dagars otur-med-vädret så hittade vi till sist en äng med maskrosor. (Okej då, vi kombinerade med bilutflykt, bara för att det var mysigt. Jag kunde ha plockat på vår egen gård). Maskrossirap gjorde vi en gång hemma när jag var liten - sannolikt en stor sats för den håller i en evighet - och jag har velat göra egen sedan dess. Här är det recept jag använde:

Till 3 dl:
1/2 l maskrosblommor (utan stjälk), lagom packade
vatten
300 g eller 2,5 dl socker/dl vatten
knappt 1/2 tsk citronsyra/dl vatten

Lägg maskrosorna i en kastrull och häll på vatten så att det knappt täcker. Värm upp försiktigt och låt sjuda (ej koka) i ett par minuter.

Filtrera av vätskan genom kaffefilter och mät den. Häll tillbaka vätskan i kastrullen och tillsätt 300 g/2, 5 dl socker per deciliter vätska och knappt 1/2 tsk citronsyra per deciliter vätska. Koka upp och låt koka sakta tills en sirap bildas. Det går ganska fort, tyckte jag. Typ 10 minuter (kokar du för länge blir det kola. Inte så gott, åtminstone inte om man redan hällt upp den på burk...) Låt svalna något och häll på flaska. Står sig nästan hur länge som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar