fredag, mars 30, 2012

...som man brukar säga.

Jag är ganska förtjust i att hitta på nya ordspråk efter behov. Det tog ett tag innan maken insåg att en del av dem var påhittade. Hur som helst, i Snösvänget, i en shååvv för länge sedan så myntade vår barytonsaxofonist uttrycket "en gång är ingen gång men två gånger är en gong-gong" (just där och då handlade det om en påhittade gångtävling som innehåll gångstilar som övergång, gengång, falun gång (med falukorv förstås), med flera). Jag tyckte i vart fall att det var ett väldigt bra uttryck och har använt det sedan dess. Ofta på jobbet med betydelsen att händer det en gång till så ska jag/sjukvården/patienten göra något (mer). Här i veckan säger plötsligt min överläkare till en patient, "ja, men en gång är ingen gång men två gånger är en gong-gong, som man brukar säga". Patienten ser en aning (milt sagt) överraskad ut, varför jag säger. "Eh, ja, det är nog mest jag som säger det".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar