tisdag, november 15, 2011

Frågor om läsande

Hittade en enkät hos Ellison om hur man är som läsare. Den kunde jag inte motstå.
snabb - långsam (lite för snabb, böckerna tar slut så fort...)
läser alla ord - skummar en del
gillar långa beskrivningar - hoppar över det som inte för historien framåt (nej, gillar det gör jag sällan, men hoppar över det skulle jag aldrig göra!)
kommer ihåg detaljer - kommer ihåg i stora drag
undviker tjocka böcker - läser gärna tegelstenar
tycker om tunna böcker - tycker att tunna böcker ofta saknar något (även om jag gillar tegelstenar tycker jag om tunna böcker minst lika mycket).
idealboken är på mindre än 400 sidor - idealboken är på mer än 400 sidor (idealboken innehåller en bra berättelse, inte ett antal sidor).
tjuvkikar på slutet - läser aldrig slutet förrän boken är just slut (inte alltid, men ibland - ångrar mig alltid efteråt)
väljer efter omslag - skiter fullständigt i ytan
läser baksidetexter - undviker baksidetexter (en tilltalande omslag får mig att läsa baksidestexten)
väljer boken efter rekommendation - vill helst välja själv
rekommenderar ofta böcker till andra - rekommenderar sällan böcker
hör det jag läser i huvudet - hör aldrig det jag läser
gillar ljudböcker - gillar inte ljudböcker (så kan man sticka eller scrappa samtidigt)
läser främst böcker i en genre - gillar att variera min läsning (jag läser allt)
läser alltid på svenska - läser på flera språk (någon enstaka gång på engelska)
är bra på att komma ihåg böcker jag läst - glömmer lätt bort både titlar och författare
skriver upp det jag läser - skriver inte upp det jag läser
läser varje dag - läser mer sällan (ja, i stort sett)
tycker att läsning är avslappnande - tycker att läsning är ansträngande

Idag är jag så pass pigg (?) att tanken på att göra något mer ansträngande än att titta på M som spelar Skyrim (han har nattjoursvecka) har slagit mig. Däremot har jag inte tagit mig för något än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar