torsdag, februari 10, 2011

Dag 11 - mina syskon

Jag är sladdbarn, men har två (mycket) äldre bröder. A är 25 år äldre än mig och P 15 år äldre. A hade flyttat hemifrån långt innan jag föddes och jag kan egentligen inte säga att jag och A har någon syskonrelation, åldersskillnaden är för stor. Dessutom är vi helt olika som personer, A är lugn, vänlig, utan humör, trygg och samlad och, tja, det är inte jag. Däremot tycker jag oändligt mycket om honom, och när jag var liten tänkte jag, att om något hände mina föräldrar skulle A och hans familj ta hand om mig. Det tror jag fortfarande att de skulle ha gjort. Jag ser det inte som någon nackdel att ha en så mycket äldre bror, tvärtom, ytterligare en person i nätverket var nog bra. P var (och är?) min store idol, hur roligt det var för honom att få en lillasyster när han var 15 låter jag däremot vara osagt. Vi är betydligt mer lika (om än inte utseendemässigt) och gaddar gärna ihop oss mot myrpappan (och tycker båda att det behövs ;). Mer olika än vad mina bröder är sinsemellan är nog svårt att vara, vi är inte direkt syskonlika i någon kombination (i och för sig osannolikt med tanke på att jag har en bror/förälder) - hur var det där med arv och miljö nu igen?

Här hittar du länkar till alla mina tidigare svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar