fredag, januari 07, 2011

Dag 1 - presentation

Jag är en långsmal myra i sina bästa år (det har ingenting med Astrid Lindgren, propellrar på ryggen eller tak att göra). Jag klär (inte alls) i sjukhuspyjamas men det är ändå den klädsel man ser mig i oftast, vanligtvis matchad med ansiktsfärgen blek som ett lakan (jag smälter faktiskt oerhört bra in i väggarna på mitt jobb). Trots detta trivs jag fantastiskt bra med jobb, kollegor och konstiga arbetstider (och dito -uppgifter).

För ett tag sedan (okej, då, lite länge sedan är det snart) så föddes jag på Sundsvalls BB, men växte upp det gjorde jag i Timrå. Där passar man inte riktigt in om man gillar att läsa och är relativt ointresserad av hockey (det senare lärde jag mig uppskatta och det första gillar jag fortfarande), men det bekymrade mig föga. Goda vänner gillar en ändå (och likasinnade fanns det förstås också).

Jag brukar säga att jag är en produkt av det svenska skolsystemet, för det har däremot alltid passat mig som hand i handske (även när skolsystemet ändrades radikalt lagom tills jag började gymnasiet). Förutom att jag vuxit upp bland så kallade arbetare (och har medföljande "knegarmoral") så kan man nog säga att jag är en akademiker ut i fingerspetsarna, nästan 19 skolår i rad (och lite extra kurser därefter) gör det svårt att påstå något annat. Jag rätt obrydd om Jantelagen, men för att inte tro att jag är något undviker jag i mesta möjliga mån att prata om mitt jobb (om jag inte är bland likasinnade). Dessutom vet ni ju redan att jag valde mitt jobb bara för att jämna ut könsskillnaderna..

Jag är alldeles för lat för att platsa som "duktig flicka" och alldeles för rättfram för att passa i de finare salongerna. Jag tenderar (äh, okej då), jag pratar alltid innan jag tänker (men övar benhårt på diplomati, även om jag innerst inne fortfarande tycker att anfall är bästa försvar). Är jag hungrig går jag inte att ha i möblerade rum, så (folk)ilsk blir jag - men å andra sidan är det aldrig någon som protesterar när jag säger "nu går jag och äter".

För övrigt är jag gift, flöjtist, pianist, boende i en lägenhet med orange kakelplattor i köket och äger en vit (Toyota) bil som kallas för pÄgget och som startar i alla väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar