söndag, augusti 29, 2010

Semester, del II - Cefalú

Måndagen den 16 augusti satte vi oss på flyget till Stockholm för några timmar där innan fortsatt resa till Cefalú på Siciliens norra kust. När vi steg upp på morgonen var det 13 grader och vi kände oss väldigt nöjda med att vara på väg söderut. I Stockholm gick vi en sväng i butiker och på gamla stan. Middagen åt vi på en restaurang på gamla stan där vi (inbillade oss) tror att paret vid bordet bredvid vänsterprasslade (med varandra, alltså). De betedde sig lite, hmm, ovanligt, för sin ålder. Vi noterade att den internationella semestern börjat, då de flesta (expediter, servitriser/-örer) tilltalade oss på engelska.

Aldrig hade man väl trott att gamla telefonkiosker skulle vara något att fota:
Photobucket

(att fota gränder däremot var sånt som alla turisterna gjorde i Gamla stan ;).

Vi sov över natten på Rest and fly (rekommenderas varmt, så smidigt!) eftersom flyget till Cefalú tidigt på morgonen den 17:e augusti. När vi väl landat var det tre timmars bussresa från flygplatsen i Catania till Cefalú (vilket nog M och jag - eller möjligen jag - var den enda som noterat så jag hade sett till att köpa färdkost). Resan gick smidigt och vi förvånades redan nu över att Italienarna slutat tuta i trafiken. Väl framme konstaterade vi att det var 1. varmt, 2. ganska långt att gå och 3. att mitt redan trasiga hjul på resväskan inte behövde 750 m kullerstenspromenad (det lossnade), men 4. att det inte gjorde någon skillnad, det hjulet hade nog inte rullat på länge samt 5. att det inte var ett lägenhetshotell vi skulle bo på utan lägenheter mitt inne i den medeltida delen av Cefalú. 6. att vår lägenhet låg på den plats där man fotat till "resekatalogen".

(Nej, husen var inte så gula och havet inte så blått när vi var där ;)

När vi kommit fram installerade vi oss och gick sedan iväg för att äta lite och därefter checka in. Vi åt spaghetti bolognese och den var ljuvlig, perfekt kokt pasta! Vi hann med en stund på stranden också, där vattnet var kallt (eller så var vi bara väldigt varma och trötta). Redan första kvällen hittade vi vår favoritrestaurang, Al Porticciolo, med underbar mat och bra service.

Tyvärr hade vi inte förstått att resebolaget inte hade några utflykter som utgick från Cefalú (det kanske vi skulle ha förstått eftersom det inte fanns någon "guide på plats"?). Tyvärr hade vi inte läst på så mycket om Sicilien själva (det finns ju anledningar till att man är bekväm och åker på charter...), och hade därför dålig koll på utbudet, men på fredagen åkte vi en sväng till Palermo, 75 km västerut från Cefalú. Vi tog tåget, vilket fungerade utmärkt:
Photobucket, fram kom vi och sedan vidtog en stunds dags-att-äta-här-finns-inga-restauranger-allt-är-stängt-ingen-turistinformation-men-ett-McDonalds-där-äter-vi innan vi kunde turista vidare. Palermo var ingen fantastisk upplevelse i våra ögon men vi hittade en trevlig botanisk trädgård med ett stort (läs: gigantiskt) träd
och ett Palme-museum ;)
Ja, och en hel del andra växter förstås, där vi strosade runt ett tag och myste (och såg flera "krukväxter" i lite mycket större format). I Palermo finns också en enorm katedral (eller, vad vet jag, katedraler kanske alltid är av den storleken?),
där vi förstås var in och tittade. Både M och jag konstaterade dock att vi inte var tillräckligt gamla för att tycka kyrkor var intressanta.
Photobucket
Enligt den lilla guide-boken vi fick av resebolaget så skulle det finnas två bra shoppinggator i Palermo, men vi håller inte med på den punkten. Nåja, en mysig utflykt blev det och vi avrundade dagen på favoritrestauragen med en "Menu Turistico" (det vill säga, en tre-rätters meny till specialpris):
Spaghetti Frutti di Mare (vi åt skaldjur i stort sett varje dag, de var färska och smakade fantastiskt gott. Jag åt till och med bläckfisk (!) - fast inte de som såg ut som bläckfiskar eller där man såg sugkopparna *huh*).

Pesce spada alla griglia, grillad svärdfisk (åts bäst med lime, olivolja och vinäger. Var i konsistens snarast som kycklingfilé och smakade gott (även om min hjärna tyckte det var lite konstigt med "kyckling" som smakade fisk ;).

Efterrätten var Sorbetto al limone:
Photobucket
Sedan var vi så mätta att vi kunde rulla därifrån.