söndag, december 07, 2008

Pajexperiment

Igår hade jag planerat in köttfärspaj till middag. Det var ju lite spännande, eftersom jag hade en mycket vag idé om vad den skulle innehålla (ja, förutom köttfärs och pajdeg då ;). Efter en stunds funderande blev ingredienserna så här:

400g köttfärs
2 små grovhackade gula lökar
2 pressade vitlöksklyftor (mest för att jag hade missat att sambon köpt osten...)
1/2 burk créme bonjour vitlöksost
1 köttbuljongtärning + c:a 1 dl vatten
1,5 dl mjölk
2 (stora) matskedar tomatpuré (jag använder den kryddade)
4 tomater som skars i halverade klyftor (ja, försök beskriva det bättre... ;)
Svartpeppar

Pajdeg (valfritt recept) samt äggstanning (också valfritt).

Fräs köttfärs och lök, blanda i allt annat utom tomaterna. Låt puttra en stund. Gör pajdeg och förgrädda den c:a 10 minuter. Lägg i köttfärsröran och häll över äggstanning. Grädda c:a 20 minuter. Vi åt pajen tillsammans med en sallad samt bönröra med vitlök och balsamvinäger.

Sambon hävdade att det var min godaste köttfärsröra någonsin (det kan ha varit för att vi var väldigt hungriga också, men gott blev det :).

3 kommentarer:

  1. Tack för att du sa till! Bloginlägget är nu uppdaterat med information :D

    SvaraRadera
  2. Mmm vad smaskens det låter! Men du, vad sägs om tisdag kväll? Den här veckan eller nästa?

    SvaraRadera
  3. Mmm, det lät mycket gott. Det kan göra underverk att lägga i något speceillt som bonjourosten. Ska försöka att lägga det på minnet.

    SvaraRadera