lördag, oktober 13, 2007

Japan, dag 1+2

12 oktober:
dagen då vi alla, nio personer, samlas på Umeå Flygplats för att börja en resa på total 17 timmar - varav nästan 12 timmar på flyg. Vi skuttar fram i allt större flygplan Umeå-Stockholm-Helsingfors-Osaka och jag blir mycket förtjust i det stora Boeing som tar oss från Helsingfors till Osaka av två anledningar. 1. Det är stort och ser (nästan) ut som film-flygplanen (nej, inte flygplanen i krigsfilmer förstås =) och 2. flygvärdinnan lyckas få tag i min ipod som jag glömt på planet från Stockholm. Jag som inte gillar att flyga (eftersom jag ofta blir åksjuk) och har gruvat mig liiite för att sitta på ett flyg i närmare tio timmar tycker att det går bra. Maten är helt okej och det är magiskt att äntligen vara på väg.

13 oktober:
efter en mjuk landning kliver vi av planet vid nio på morgonen (Japansk tid: två på natten svensk tid) och tar oss vidare in till stan med hjälp av flygbussen. Färden går havsnära men tyvärr även industrinära, så någon direkt smickrande första bild av Osaka får vi inte. De flesta av oss känner ingen längtan efter att bo i en stad som består av höghus och industrier (eventuellt är vi lite mer negativa än vanligt eftersom vi är ganska trötta). Vi tar oss till vårt hotell, Il Monte, men där är det inte incheckning förrän klockan 15, och vi är där vid lunch, strax efter tolv. Just när alla som bäst längtat efter en tupplur innan det var matdags. Planerna stuvas om och vi äter först och checkar in sen. Därefter försöker alla hålla sig vakna en stund till, de äldre går ut en sväng medan H och jag intar våra respektive rum. H kurerar sin förkylning, jag testar badkaret, läser ut en bok och känner lite hemlängtan - det är en mycket märklig känsla att befinna sig på andra sidan jordklotet, i ett främmande land där man inte ens förstår skyltarna. I trygg förvisning om att jag har ett bra och pålitligt sällskap somnar jag strax efter åtta.

Eh, ja med hjälp av den här kartan förstod vi precis vilken buss vi skulle ta.


Nummer fem mot Osaka Station så klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar