söndag, augusti 12, 2007

Egentligen tycker jag att det är mycket roligare

att flytta in i en lite äldre lägenhet. Jag tycker det ska bli jätteroligt att få pyssla och fixa lite - visserligen är det ju en hyresrätt, men lite saker kan man ju fixa själv! Så just för tillfället surfas det inredningsbloggar, funderas på roliga småsaker som gör lägenheten personlig, och tänks på lampor som inte behöver lysa upp 25 kvm själva..... Lite saker har vi redan bestämt, andra saker får vänta tills vi flyttat in (som eventuella nya möbler, min säng är ju faktiskt äldre än min sambo =).

Förhoppningsvis får vi omtapetsering i åtminstone kök och sovrum - i vardagsrummet ska det tapetseras om (AB Bostaden, vår hyresvärd, brukar räkna av en viss summa för varje år som går sedan senaste omtapetsering, så förhoppningsvis blir det inte så dyrt), varken jag eller M vill ha ett blått vardagsrum, där tapeten är mönstrad med några konstiga krumelurer (enda fördelen med den färgsättningen är att min soffa - för första gången någonsin - skulle matcha sin omgivning).

Så här ser lägenheten ut, ja, planlösningen alltså:

Ytan är nästan det dubbla motför nu, 78.6 kvm (jämfört med 40.9 kvm) - oj, så tomt det kommer att vara från början! Rummet till höger blir hobbyrum (pyssel för mig, dator för bägge =). Vi har sån tur att någon lämnat ett likadant bord som mitt nuvarande skrivbord nere i trappuppgången, det ska vi ta rätt på så har vi varsitt likadant skrivbord! Rummet till vänster blir sovrum - härlig med många, stora garderober (och ja, hälften öppnas ut mot hallen, för er som undrade ;). Köket har vissa kvarvarande drag från 70-talet, snygga kakelplattor i bränt orange (som jag verkligen gillar). Vardagsrummet har vi (när inkomsterna så tillåter) tänkt köpa en rumsavdelare till, och ha en del av rummet som musikhörna, med alla (nåja) våra instrument.

Enda rummet som verkligen behöver fixas är badrummet, badrumsskåpet ser ut att vara äldre än 70-talet (men har nog bara hanterats ovarsamt), och dessutom står ett gammalt torkskåp där, som ser ut att elektrifiera vem som helst som vågar starta det. Det har vi tänkt be kvartersvärden ta hand om - eller sätta i vårt förråd. Får vi inte ett nytt badrumsskåp så står det här på inköpslistan,


tillsammans med den här hyllan:
.
Oj vad jag längtar, men vad det är långt till november (och tack och lov för det på alla andra plan!).

Bilder från ikea.se.

1 kommentar:

  1. Anonym22:23

    MEN GRATTIS till lägenheten! inser att jag måste planera in mer än ett besök i Umeå i höst :D

    kommer förresten till Umeå imorgon och stannar till minst den 22:a sept. Är du i krokarna för en improviserad träff?

    kramar

    SvaraRadera