söndag, juni 08, 2014

Gelésocker Multi


Jag har fått buzza Gelésocker Multi från Dansukker - så här skriver Dansukker själva om produkten:
                                    "Gelésocker Multi innehåller vegetabiliskt geleringsmedel 
                                     (karragenan och fruktkärnmjöl) och kan användas till en 
                                      lång rad gelade desserter i stället för gelatin. Gelésockret 
                                      ger en bra konsistens ihop med både vatten, fruktjuicer 
                                      och mjölkprodukter – enkel och bekväm att använda!"
Ja, för en gångs skull när jag buzzar något är jag beredd att hålla med. Det här var en smidig och enkel produkt, som jag säkert kommer använda igen!

  
Första försöket var en citronpannacotta - jag har aldrig gjort pannacotta tidigare, men att koka upp grädde tillsammans med gelésockret och smaksättningen (d v s citronen) gick ju lätt (okej då, jag kokade över grädden, men det gör jag ju alltid!). Nästa test blev citronkräm till en citron- och marängpaj. Jag bytte ut hälften av strösockret i receptet mot gelésocker och det blev perfekt! Rekommenderas när man tycker det tar 100 år att vänta på att krämen ska tjockna av sig själv... Pajen blev god, men utseendet var inte det bästa ;)


Buzzador

fredag, juni 06, 2014

Nationaldagen

firade vi med picknick på Gammlia tillsammans med goda vänner. Algot var dock förkyld och subfebril, men orkade ändå med att vara där ett par timmar. Det är så skönt att ha vänner att hänga med när M jobbar och vi är hemma. Algot behöver verkligen mer förströelse än vad jag kan ordna med själv!

Såhär kan det se ut på pick-nick med fyra ettåringar. Om någon nu nogsamt räknar, så sover en i sin vagn ;) Eftersom jag inte riktigt vet hur de andra familjerna ställer sig till att dyka upp i bekantas bloggar har jag blurrat dem. (Och R om du inte vill vara med så hojta till!).

Resten av Umeå var för övrigt också där - det var mycket folk och fantastiskt sommarväder! Ljuvligt.


När Algot började gnälla så blev det långpromenad hem innan han somnade. Han vaknade en gång i vagnen när han sovit en stund och vägrade släppa taget om babyvakten, men somnade om efter några vändor runt uppfarten... Sedan började han snarka *skrattar*

Algot 15 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm

Vikt nu:  ?
Längd nu: ?
Storlek på kläder: (74)-80 - fortfarande... Fast 74 börjar faktiskt sjunga på sista versen.

Mat: Allt. Som vanligt - vi är väldigt bortskämda! ;) Bananer är en favorit, men även mer otippade saker som pasta med ädelostsås var en hit härom veckan.

Sovtider på natten: Somnar oftast mellan 19-20 (tjoho!) och sover sedan till 06-07.
Sovtider på dagen: Oftast ett längre pass runt lunch (längre pass innebär för oss runt 1,5 timme, någon enstaka gång mer). Numera sover han bara en gång om dagen (tjoho!) skönt eftersom han har så svårt att somna tillsammans med mig, att få honom att sova två gånger var verkligen övermäktigt för oss bägge! Jag går för övrigt på promenad med honom varje gång han ska sova och han sover väldigt gott i vagnen (även när den stannat som tur är) nästan bättre än inne.
Blöjor: Nu har vi kommit igång någorlunda med tygblöjor igen och potta (!). Pottan fungerar riktigt bra och Algot gillar att sitta där. Bakslag den här veckan då Algot varit förkyld och väldigt gnällig! Jag har för övrigt sålt mina (begagnade) BumGenius med kardborreband som vi ändå inte riktigt gillat. Skönt att inte bara ha dem liggande - så nu kör vi (nästan) bara FuzziBunz (vi har lite diverse kvar också, ImseVimse sedan vi var med som testandvändare och en Muksut (?)). Jag är dock lite sugen på att testa någon ny modell/sort...

Språk: Inte någon större skillnad från förra månaden, men han pratar mycket - gärna med sig själv i vagnen ;) Säger ibland "oooj!", men jag är inte säker på att det "betyder" oj...

Favoritlek/aktivitet: Gräva i sanden är nog den absoluta favoriten just nu. Att bli jagad är en bubblare! Springer gärna och gömmer sig.
Favoritleksak: Fortfarande gärna bilar. Gillar nu också böcker väldigt mycket, vill gärna att man "läser" dem tillsammans med honom. "Larmet går" och "Max Boll" är två favoriter. Började förstås med att titta på fordonen i "Larmet går", men har sedan övergått till att leta reda på alla djur i den ;)
Skrattar åt: Tittut är ju för roligt. Springa ifrån mamma (eller pappa) när man ska klä på honom eller byta blöja.

Lärt sig nyligen: Klättra nedför trappan (men är oftast för lat och vill bli buren ;). Det märks att han börjat tänka och fundera på hur saker hänger ihop. Just nu testar han att kliva upp på saker för att se hur mycket längre han når (DVD-fodral: inte så långt. Puerto Rico-spelet: mycket längre).

Övrigt roligt: Nu har jag varit hemma i en månad (!) och det får jag nog säga har gått över förväntan. Idag var sista arbetsdagen för M och nu är det fyra veckors semester - det känns skönt! Sedan är det fem veckor till hemma för mig med Algot innan det är förskoleinskolning! O_o Förskola på Teg blir det, vilket vi inte är nöjd med. Plats 51 i kö till vårt bostadsområde - det är inte en liten felräkning direkt av kommunen... :/

torsdag, juni 05, 2014

Sommarplaner

I år har vi inga inplanerade resor, inte ens till familjerna! Vi har sagt länge att det skulle vara skönt att vara hemma en sommar, det tar tid (och kraft) att resa runt, även om det förstås är roligt att hälsa på alla också. Ska vi hälsa på hos både mina och makens föräldrar går det ett par veckor mer eller mindre, och det känns som om vi behöver den tiden här hemma i år faktiskt. I år har maken tidig semester, han börjar redan den 9e juni, det ser vi framemot!

Årets stora projekt är att göra i ordning vårt gästrum, så att det så småningom kan fungera som arbets-/pysselrum om/när vi vill ha ett lite större sovrum (till exempel om vi skulle vilja ha en 1,80 m:s säng - det vill säga om Algot börjar sova hos oss på nätterna när han inte längre har spjälsäng...). Tyvärr har vi inte råd att byta ut "fejk-trägolvet" än, men å andra sidan lurade det både mäklaren och maken - de trodde det var trä! Just nu har vi tyvärr umptiarton saker där nere som är "på väg" - att säljas, slängas, förvaras på annat sätt/plats, så det blir nog lite rensning först.

torsdag, maj 29, 2014

...viskar...

Jag har börjat träna. Det har jag ju gjort ungefär två gånger om året sedan jag flyttade hemifrån, förvisso, men i år går det dock bättre än någonsin förut. Vad jag tränar? Jo, jag har börjat jogga. I år insåg jag att jag inte direkt är någon "nu sticker jag ut och springer 5 km bara-för-att-tjej", utan att jag behöver någon slags träningsprogram och en ambition med träningen, förutom det mest uppenbara - bättre kondition och, förhoppningsvis, hälsa, så jag hakade på Rönnisch Success (om är inte i mars när de drog igång! Inte riktigt lämplig säsong och börja jogga i Umeå direkt...). Nu är jag på vecka 5/6 och jag tycker faktiskt det är roligt. Vem hade trott det? (Inte jag själv i alla fall ;).

För att vara riktigt ambitiös så har jag dessutom valt att morgonträna två gånger i veckan - onsdag och fredag kliver jag upp klockan 06 och ger mig iväg. Det går ju bra nu, men jag räknar med att det kommer kännas betydligt tyngre i höst. Och vinter.

söndag, maj 25, 2014

70-talsutrotning?

Fördelen med ett 70-talshus är att ingen kommer springande och säger "bevara de tidstypiska detaljerna" (än ;). Furutaken har vi, som bekant, målat vita, och det är så skönt (och väldigt mycket ljusare. Skillnanden är enorm).

Förra helgen tog vi dessutom bort ölandstoken som växte i rabatten på framsidan (till grannens besvikelse. Han har dock sina kvar, dem tog vi inte ;) - i stället blev det löjtnantshjärtan och hasselört (de senare som marktäckare. Just nu täcker de dock inte många kvadratcentimeter). Vi är nöjda hittills!

http://www.blomsterlandet.se 
Foto från Blomsterlandet.se, där vi också handlade.

Vi passade också på att köpa lite växter till den stora rabatten på baksidan, där växte förut en enorm törnrosbuske, vilken inte kändes aktuell att behålla med en gående (springande ;) son. Maken har grävt upp den och alla rötter (läs: ett näst intill oräkneligt antal). Där har vi nu satt vit jättevallmo och röd rudbeckia. Det ser ju fortfarande rätt kalt ut, men jag hoppas de växer på sig snarast. 

In mot staketet vid uteplatsen fick det i år bli ett par lavendelplantor och sedan örter. Det känns som en bra plats där örterna kan bre ut sig det som går. Förhoppningsvis överlever de där, kanske även lavendeln (som Blomsterlandet hävdade var perenn, eller, det är den ju, men sällan här upp). 

Vår framsida är ju annars ganska tråkig, för liten att göra något vettigt med, men för stor att bara strunta i. Framsidan innehåller också en stor buske, som gärna växer ut över gången in, en falsk syrén mitt framför köksfönstret (bra på ett sätt, för det minskar insynen. Tråkigt för att den faktiskt inte är speciellt fin. Dessutom har marken sjunkit, så den brunn som finns där är ett par decimeter ovanför marknivå och plattorna mot carporten är vinklade mot varandra.
(Vår hushalva till vänster på fotot. 
Ölandstoken växte precis mittemellan våra hus, framför rönnen. 
Mäklarfoto). 

Det enda vårt 70-talshus saknade av de klassiska attributen är nog tujor. ;) En äkta gillestuga har (och bastu!), men mer om gillestugan i ett senare inlägg.

Matsedel v 22

Måndag: Falafel, matvete, vitlökssås, rivna morötter, pinjenötter (okej, kikärtsbiffar är väl vad vi egentligen gör, för vi friterar dem inte, och de blir oftast ganska platta :P)
Tisdag:  Broccolipaj med ädelost, sallad.
Onsdag: Bakad potatis, romröra med ägg, sallad.
Torsdag: Ugnsrostade grönsaker, korv, senapssås (ur Hej Fredag!).
Fredag: Lammfärspaj med smak av getost, sallad. (Den här pajen är fantastisk, testa!)
Lördag: Hemligt + hemlig efterrätt!
Söndag: Fiskgratäng med potatismos, rivna morötter

Ja, det blev paj två gånger den här veckan - men broccolipaj med ädelost kunde jag inte vänta till nästa vecka med att testa ;).

söndag, maj 18, 2014

Matsedel v 21

Söndag: Årets första grillning (!): rostbiff, pommes frites och hemma gjord bearnaisesås, tomatsalsa och majs.
Måndag: Spenat- och fetaostpaj med tomat, sallad.
Tisdag: Pasta med ädelostsås, lufttorkad skinka, sallad och bröd.
Onsdag: Pasta med tomatsås och mozzarella, sallad.
Torsdag: Pannkakor, sylt, grädde, morotsstavar
Fredag: Hemligt (jag får en gäst som nog läser här ;), efterrätt
Lördag: Helstekt kyckling med kamuvetesallad.
Söndag: Korv, makaroner, rivna morötter.

tisdag, maj 13, 2014

Matsedel

Jodå, vi äter fortfarande, men jag drabbades av en osympatisk vårförkylning så allt är lite långsamt, åtminstone här på bloggen.
Söndag: Pastasås med kassler och paprika, pasta, sallad.
Måndag: Lasagne, rivna morötter
Tisdag: Fiskbullar i hummersås, kokt potatis, gröna ärter.
Onsdag: Kräftstjärtar i saffranssås, pasta, sallad.
Torsdag: Makaronipudding med spenat och soltorkad tomat.
Fredag: Nudlar med "velvet chicken" (ur Hej Fredag!)
Lördag: Kött, pommes frites, bearnaisesås (hemmagjord, önska oss lycka till ;), sallad
Söndag: Paj med spenat, fetaost och tomat, sallad och bröd.

Hmm. Jag tycks ha haft spenat- och pastabrist när jag planerade veckans matsedel - och antingen dålig grönsaksfantasi eller en enorm salladslängtan?

tisdag, maj 06, 2014

Algot 14 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm

Vikt nu:  ?
Längd nu: ?
Storlek på kläder: 74-80 - fortfarande... Jag tror inte han växer något alls. Faktiskt. Fast lite större fötter har han förvisso fått.

Mat: Allt. Åt sex bitar sushi (!) i tisdags. (Vi köper vegetarisk åt honom, men byter ut ett par bitar till lax, det älskar han!). Är just nu i en äta-hela-tiden-fas (misstänker att den föregår växa ur storlek 74-fasen ;)

Sovtider på natten: Somnar oftast mellan 19-20 (tjoho!) och sover sedan till 06-07. Nu är han dock mitt i ett utvecklinssprång så nu är det rätt svårt att få honom att somna igen...
Sovtider på dagen: Oftast ett längre pass på förmiddagen/runt lunch. Lyckas man inte distrahera honom tillräckligt behövar han i regel sova på eftermiddagen också - om inte annat så att vi andra överlever i gnället ;)
Blöjor: Alldeles för mycket engångsblöjor just nu! FuzziBunz OS pocketblöjor som fungerat så bra läcker igenom i stort sett omedelbart just nu. Jag ska testa att köra dubbla inlägg ett tag och se hur det går. Planen är att testa lite mer med potta framöver, men jag måste samla kraft först ;) I sommar hoppas jag på nakenfis i trädgården och lite smidigare potträning.

Språk: Här har det verkligen lossnat sista dagarna! Det bara bubblar fram nya "ord" och ljud. Trotro för traktor; "blä" när man torkar mun och händer efter maten; brrrm för alla typer av fordon men tåget låter tfftff. Katten säger "au", grisen säger nöff (snarkande ljud), han känner igen alla hundar och säger vovve/vovvov om dem. Ja, och allt han sagt förut förstås ;)

Favoritlek/aktivitet: Titta på fordon. Leka med bilar och traktorer. Läsa böcker är plötsligt väldigt roligt från att ha varit helt ointressant/möjligen något att tugga på. Det gäller oavsett om det är grannens parkerade bil eller en cyklist... Gräva i sanden är också  roligt, eller, överhuvudtaget är det roligt att vara utomhus! Gå. Har just nu inget emot att åka vagn (peppar, peppar).

Favoritleksak: Bilar, traktorer och bollar. Vi hittade en studsboll på Frasses i helgen, den höll han sedan i resten av dagen. Bilar, lastbilar, bussar, traktorer, flygplan - ja, ni förstår. Stannar upp på golvet och tittar efter/lyssnar efter de fordon som passerar. Vill gärna upp i soffan för då ser han grannarnas bil. Var i hela friden kommer denna fascination av fordon ifrån? (Vare sig jag eller maken är speciellt intresserad av sånt).

Skrattar åt: Allt möjligt. Jag tycker han är generellt lite gladare nu, men han är nog inte vad man skulle kalla för "ett glatt barn" som skrattar hela tiden direkt.

Lärt sig nyligen: Massor av "ord".

Övrigt roligt: Gick hela vägen från hitre delen av sjukhusdammen till Centralhallen. Nu är jag föräldraledig igen över sommaren/tills vi får förskoleplats, så nu blir det nya vanor igen. Algot verkar inte nämvärt brydd över detta, mer än att han vinkar hejdå åt mig varje gång jag hämtar tidningen på morgonen ;) Mormor och morfar var här och hälsade på i början av maj, vi var då på barnloppis och fyndade leksaker och kläder åt Algot. Algot är lite gosigare än vad han varit tidigare, men det är oklart om det kommer vara eller är en del av utvecklingssprånget. Har just nu inte tid för någon motorisk utveckling, klättrar knappt i trappan och har inte blivit bättre på att äta själv, just det här utvecklingssprånget verkar fokus vara språket ;)

lördag, maj 03, 2014

Tårtkalas

Algot gillade förstås tårta (det finns ju nästan inget som han inte gillar...).

torsdag, maj 01, 2014

Ett år

Så klart firade vi Algot med en present redan i sängen - en helikopter! Populär? Ja, absolut, nästan lika populär som snöret och presentpapperet... :P

söndag, april 27, 2014

Matsedel v 18

I slutet av veckan kommer mina föräldrar, de har inte träffat Algot sedan julhelgen så det blir nog ett kärt återseende. Vi försöker lära Algot att åtminstone lyssna i telefon (han pratar ju inte så mycket, eller jo, mycket, men inte så begripligt...), men han tittar bara på den och förväntar sig en bild på den som pratar - med farmor och farfar pratar han ju via Skype!

Måndag: Kycklingchili i skål med nachos och matyoghurt (ur nyaste Elle Mat&Vin).
Tisdag: Rödbetsbiffar, couscous och chevrekräm (jaja, chrevre och creme fraiche, men kräm låter proffsigare ;).
Onsdag: Bortbjudna till E, M och R på tacos. Mysigt!
Torsdag: Årets viktigaste dag! Arbetarnas dag. Den firar vi med godaste lammfärspastan med aubergine och chili (Markus Aujalays recept).
Fredag: Kycklinglår med örttäcke, krossad potatis, sallad (det är så gott, så mina föräldrar måste också få smaka!).
Lördag: Balsamicomarinerad fläskfilé med chili och basilika, saffrans- och persiljerisoni (ur nyaste Elle Mat&Vin).
Söndag: Grekisk sallad till lunch. Potatissallad med rädisor och haricot verts, salsiccia.

Den här veckan lyxar vi med hemkörd mat - underbart smidigt, men deras söksystem på hemsidan är fortfarande riktigt dåligt...

Mamamama

Säger Algot om mat, och mat, det gillar han verkligen! Det jär fotot är visserligen från ettårstårteätandet, men det kunde lika gärna ha varit vilken mat som helst.

torsdag, april 24, 2014

Innan påskhelgen

var som sagt makens systrar/Algots fastrar här (3/4 åtminstone. Den 4:e var i Lissabon. Hmm, på vilket sätt skulle Lissabon vara trevligare att semestra i än Umeå i april?). De lekte och busade med Algot hela dagarna, så han hade riktig faster-brist när de åkt hem (och vi var förstås störttråkiga!). Hur som helst så åkte de alla och badade med Algot, han gillar ju verkligen det, så vi tänkte att det skulle vara en bra idé för att hitta på något. Efter att ha kollat på hemsidan åkte de till Umeå Simhall/Medley som skulle ha en ordentligt varm "baby"-bassäng och dessutom en nästan-lika-varm barnbassäng. Det hade de inte. Det var så kallt i bassängen att till och med de vuxna (!) frös, och Algot blev alldeles blåfrusen om läpparna. Dessutom var duschtemperaturen förinställd så det gick inte ens att duscha sig varm... En dyr och tråkig utflykt som vi förstås inte gör om.

onsdag, april 23, 2014

Pulka

Pulka, och allt annat som rör sig, det är roligt det! Här första turen någonsin, i Tärnaby i februari:

Matsedel - v 16+17

Förra veckan var 3 av makens fyra systrar här, "fastrarna" som de nu kallas alldeles oavsett hur många av dem som dyker upp i taget (vi har ju också "dublettfastrarna", det vill säga makens tvillingsystrar) och eftersom äldsta faster är vegetarian (more or less i vart fall) så blev det vegetariskt i början av veckan. (Ja, tills fastrarna åkte hem ;).

Måndag: Svamprisotto, sallad med fetaost.
Tisdag: Pasta primavera ur Markus Aujalays pastakokbok (pasta med mascarponekräm med citron,
             sparris och pocherat ägg).
Onsdag: Spenat- och ruccolapaj med fetaost och tomat, bröd, sallad.
Torsdag: Kebabrulle (vi tyckte det behövdes efter allt det vegetariska ;).
Fredag: Kycklinglår med örttäcke, krossad potatis och sallad (ur Hej Fredag! Den krossade potatisen 
             låter lite underlig men är god och känns lite roligare än t ex klyftpotatis).
Lördag: Plockmat; bröd, ost, körsbärstomat, vindruvor, rom, gräddfil, lufttorkad skinka, oliver och en               fantastisk god paj med getost och gul lök ur näst nyaste Elle Mat&Vin.
Söndag: Lammstek i skivor med citron, kronärtskocka och potatisgratäng (en gammal favorit, 
              ursprungligen från Elle Mat&Vin).
Måndag: Räkmackor med ägg och sallad (hade en surdegsbaguette kvar som fick bli "stommen". 
               Även Algot åt räkor med god aptit!)
Tisdag: Jag var jour, maken åt rester.
Onsdag: Stuvade makaroner, korv, ruccola.
Torsdag: Köttfärsröra med paprika, pasta, sallad.
Fredag: Varm smörgåstårta, sallad.
Lördag: Jag ska på 40+40-årsfest! Tjo!
Söndag: Hemburgare, pommes, sallad.

Grönsakerna verkar ju extremt inspirerade den här veckan (eller, det som är kvar av den...). Nåja, det får duga!

söndag, april 20, 2014

Gungare

Gunga, åh så skoj! Här i närmaste lekparken. 
Med den här LO:en deltar jag i CSI:s specialutmaning där man kan vinna pris från Scrap365. 

tisdag, april 15, 2014

Mer lekparkslek

(Eh, riktigt sååå suddiga är inte fotona, men Algot är aldrig stilla=väldigt svårt att ta bra foton).  

söndag, april 13, 2014

Color, stories, inspiration #117

Äntligen har jag tid att skapa till CSI, så roligt! Det är utmaningar jag verkligen har saknat:
Här deltar jag samtidigt i Allt Om Scraps skissutmaning i april.

Edit: och jag hamnade på deras "Most wanted"-lista!

lördag, april 12, 2014

Titta, hon pysslar!

En LO om ett lekparksbesök i slutet av mars. Det går fort i rutschkanan när man har ullbyxor på...

onsdag, april 09, 2014

Matsedel v. 15

Måndag: Falukorv i citronbuljong med majs och couscous.
Tisdag: Fiskbullar med curry, ris, mango chutneysås och cashewnötter, sallad.
Onsdag: Tomatsoppa med pasta och tapenade, bröd (Ur Markus Aujulays bok Markus Pasta).
Torsdag: Spahetti, köttfärssås, rivna morötter.
Fredag: Kycklingtacos med mangosalsa (ur Hej Fredag!).
Lördag: Sushi från Saga-Mi
Söndag: Fläskkotletter i senapssås, potatismos, haricot verts.

söndag, april 06, 2014

Algot 13 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm

Vikt nu:  ?
Längd nu: ?
Storlek på kläder: 74-80 - fortfarande.

Mat: Allt är gott och det verkar alltid få plats lite till mat... Banan är en favorit, likaså smörgås. Fick mjölk att dricka till frukosten häromdagen och det var tydligen fantastiskt gott! Äter gärna själv - med fingrarna eller med sked - blir allt bättre på att hantera skeden men lyckas ofta få mat på höger axel trots att han har skeden i höger hand?!?

Sovtider på natten: Somnar oftast mellan 19-20 (tjoho!) och sover sedan till 06-07. Det är helt fantastiskt (vi njuter så länge det varar, så inga pessimisstiska kommentarer om att det säker bö'lir värre igen ;). Jag kan äntligen lägga honom utan att det tar två timmar innan han somnar...
Sovtider på dagen: En gång på förmiddagen och för det allra, allra mesta en gång på eftermiddagen också. Oftast ett längre pass på förmiddagen.

Blöjor: FuzziBunz OS pocketblöjor på dagarna - det fungerar utmärkt. Vi kör fortfarande engångsblöjor på natten, det känns inte värt att förstöra nattsömnen! Har testat lite potta också med varierande resultat.

Språk: Inte mycket mer än tidigare, mamama för mat, dadadada utan någon klar betydelse (för oss i vart fall ;) "Tä dä dä" verkar betyda titta där. Brrrm för alla fordon/bilar/flygplan. Gör rörelserna till "imse vimse" när han vill byta blöja (vi sjunger alltid den sången när han ligger på skötbordet). Förstår mycket av det vi säger, kan till och med fungera med lite svårare saker. Försöker dock inte prata själv så mycket. Skriker fortfarande frustrerat av och till när vi inte förstår.

Favoritlek/aktivitet: Går mycket, hela dagarna men kan inte ställa sig upp direkt från golvet än. Rutschkana i lekparken var roligt! Andra barn är skoj. Gjorde raskt anspråk på "vildast barnet på Öppna Förskolan"...

Favoritleksak: Bollar, bollar, bollar. Vi hittade en studsboll på Frasses i helgen, den höll han sedan i resten av dagen. Bilar, lastbilar, bussar, traktorer, flygplan - ja, ni förstår. Stannar upp på golvet och tittar efter/lyssnar efter de fordon som passerar. Vill gärna upp i soffan för då ser han grannarnas bil. Var i hela friden kommer denna fascination av fordon ifrån? (Vare sig jag eller maken är speciellt intresserad av sånt).

Skrattar åt: Allt möjligt. Jag tycker han är generellt lite gladare nu, men han är nog inte vad man skulle kalla för "ett glatt barn" som skrattar hela tiden direkt.

Lärt sig nyligen: Gå! Klättra uppför trappen.

Övrigt roligt: Ja, det är ju lite sött med den där fordonsfascinationen i och för sig... Fick två tänder i överkäken precis runt 1-årsdagen.

Gult

Jag gillar verkligen gult. Vårt arbetsrum gick tidigare i gult och grått (numera i tråkvitt - men fortfarande lite gult åtminstone!) Bland annat ett favoritmönster som jag hittat på ett tyg från Åhléns, frö verkar det heta, för det kommer flera nya produkter med det mönstret till 50-årsjubileet av Åhléns City. Enda problemet är att jag inte förstått om det kommer till alla varuhus, eller bara till Åhléns City?
Kökshanddukar och pläd (Klippan). Bilderna finns fritt för bloggare i Åhléns bilderbank för press

Edit: pläden verkar bara komma till Stockholm - någon som kan tänka sig langa? ;)


torsdag, april 03, 2014

För ett tag sedan

sa jag upp mig (säger man så?) från mitt DT-uppdrag hos SWE Scrapbook, det var roligt men blev alltför betungande när scrap-tiden är begränsad - till sist scrappade jag bara "på uppdrag" och då blev det inte så roligt... Idag har jag dock scrappat ett par LO:er, det finns lite nya foton från mars ("någon" fyllde ju ett i början av mars, vi har varit ute och testat rutschkana, gungor och annat rekplatsrelaterat). Än är de inte fotade, men förhoppningsvis snart (skönt att inte DT:a också på så sätt att jag tänkte testa att fota mer med iPad:en, det blir förhoppningsvis någorlunda(good enough för min egen blogg).

måndag, mars 31, 2014

Enkät inför klänningsveckan

Helena ville gärna att vi som tänkte delta också gjorde en liten enkät inför klänningsveckan, och det är ju alltid skoj - så här kommer mina svar:

Varför klänningsvecka?

Eftersom jag har mina egna kläder så kort stund varje dag (åtminstone ute bland folk) så blir det oftast mycket mjukisbyxor/leggings och trikåkjol eller motsvarande - trots att jag verkligen gillar att ha klänning!

Hur ser ditt klänningsanvändande ut idag? Kan du säga något om dina klänningar?
 Mest till fest, men har några vardagsklänningar också som jag använder mer eller mindre frekvent. Jag använder dock ofta kjol.

Förberedelser inför klänningsveckan?
Jag gick igenom garderoben lite sådär med armbågen i veckan och upptäckte att jag hade mycket färre klänningar än vad jag trodde! Det finns inte en klänning till varje dag (jo, om jag tar med festklänningarna - men de flesta av dem kommer inte fungera till vardags. Paljetter och volanger och väldigt korta?!?) Något par nya strumpbyxor skulle nog vara bra också - och se till att de leggings och strumpbyxor jag har är tvättade!

Förresten - att inte ha sju vardagsklänningar - det måste vara skäl nog till shopping va? ;)

Ser du några svårigheter med klänningsvecka?
Förutom att jag inte har sju (vardags)klänningar, så, tja, att man inte alltid är så pepp på morgonen. Å andra sidan brukar jag försöka ta fram/bestämma kläder kvällen innan så det ska nog gå. Fota är ju lite besvärligt, men ett snabbfoto i hallen antingen på väg till eller från jobbet måste jag väl kunna åstadkomma... Roligt ska det i vart fall bli! (Extra roligt att följa andra klänningsklädda också :)

Veckomatsedel

Sedär, I'm back (eller, jag och jag, veckomatsedlarna är ;) .

Måndag: Korvstroganoff, ris, broccoli
Tisdag: Långbakad lax, fullkornscouscous med citroncremefraiche och sockerärter (egenpåhittat recept. Recept på långbakad lax finns dock med i nyaste Elle Mat&Vin).
Onsdag: Långpanna med ugnsrostade rotsaker, korv och senapssås (ur Hej Fredag!)
Torsdag: Pasta med strimlad biff i pestosås med champinjoner och paprika (egenpåhittat recept).
Fredag: BLTA (Bacon, Lettuce, Tomato, Avocado-smörgås) med pommes, aioli och sallad (ur Hej Fredag).
Lördag: 31-årskalas klockan 18.
Söndag: Spaghetti carbonara med sidfläsk, gröna ärter.




Hej Fredag är vår nya favoritkokbok - underbart goda fredags-/helgrecept, vanligtvis rätt enkla och sååå goda! (Vi rekommenderar speciellt "Chevre Chaud" ur den boken. Mmm).

söndag, mars 30, 2014

Jag, entusiastiskt

"Vad blir det för väder på fredag?" Maken "Mulet, ungefär -3..?" "Inte riktigt grillväder..."

Linas matkasse

Ända sedan jag såg Linas Matkasse och det konceptet första gången har jag varit sugen på att testa. Vi gör ju vår egen "matkasse" varje vecka, men ibland tryter inspirationen. Det har dock inte passat/blivit av förrän nu, men ibörjan av mars var jag väldigt oinspirerad så då bestämde vi oss för att testa Linas Originalkasse i två veckor. Första veckan minns jag inte vad det var, och kommer visst inte åt de gamla menyerna via hemsidan heller, tyvärr. Veckan som gick innehöll följande maträtter (alla ingredienser är inte uppräknade, det är bara för att ge er en känsla):
Gräddig biffpasta (rostbiff i gräddig sås med bland anant senap)
Marockansk lammkorvsgryta (fullkornscouscous, korv i tomatsås, zuccini och mynta)
Krämig vegetarisk gulasch (har vi inte testat än: vegetarisk färsk, paprika)
Kryddig jambalaya med räkor och ägg (råris, räkor, ägg, buljong)
Kalkonfärsbiff med klyftpotatis och tapenadecréme (kalkonfärs, tapenade, potatis).

+
+ Enkla recept. Maken som kockade de flesta dagarna tyckte att det svåraste receptet var betydligt enklare än vår vardagsmat...
+ Nya kryddningar.
+  Smidigt att få maten hemkörd, men...
+ Generösa portioner.
+ Algot åt allt med god aptit...
+ Mycket ekologiska varor så det kändes ändå som ett bra pris för matkassen (den första fick vi till halva priset, den andra betalade vi fullpris för).

-
- Urtråkig mat! Av alla 10 rätterna var det en (den marockanska lammkorvsgrytan) vi sannolikt kommer göra igen och så snor jag såsen från biffpastan till korvstroganoff där jag tror den passar bättre.
- Tråkiga ingredienser, jag hade hoppats få testa lite nya smaker, men det var det inte. 
- Smaklöst, trots många kryddor i rekommenderade mängder tyckte vi ändå att det mesta var rätt tamt i smaken (ja, såklart kan man krydda mer, men första gången brukar vi försöka göra som receptet säger. Efter några tidigare misstag, kan jag säga ;).
- ...även Ica Maxi här i Umeå kör hem mat numera.
- Leveranstid måndag mellan 17-22, det vill säga, jag behöver ändå planera maten på måndagen (förutom helgen) och vara hemma hela kvällen, de förvarnar inte med sms eller så.
- ...Algot äter allt (!) med god aptit.

Sammanfattningsvis, för oss var det här inget vinnande koncept, våra egna "matkassar"/veckomatsedlar tycker vi själva är betydligt mer inspirerande och framförallt goda. Kanske hade inspirationskassen fungerat bättre för vår del, rent "matutmaningsmässigt". Jag kan absolut tänka mig testa igen, men då något annat företag.

(Så nu blir det snart ordning på torpet med veckomatsedlar igen ;)

fredag, mars 28, 2014

Jag har länge följt

Helenas blogg, och ser att hon planerar för en klänningsvecka 7-13 april - det låter ju fantastiskt att fira vårens ankomst så! Dessutom gillar jag ju verkligen att ha klänning, så jag ska ta chansen tänkte jag, det blir ju inte så många timmar per dag, men ändå roligt. (Sedan tycker jag nästan alla klänningarna på fotot är snygga. Speciellt den med knytband i midjan. Hmm).


Vill du också rasta de där klänningarna längst in i garderoben? Känner du också att du vill bära klänning, men inte kommer till skott? Eller tycker du bara det verkar kul att ta en klänningsvecka med oss? Välkommen!
Så här tänker vi oss:
  • Varje dag 7-13 april ska deltagarna klä sig i klänning (plus annat, såklart, men huvudsaken ska vara en klänning).
  • Dagens klädsel redovisas med fördel publikt och helst med bild.
  • Kommentera gärna detta inlägg om du vill vara med och bifoga länk till där du redovisar dina klänningar.
  • Blogga (eller dylikt) gärna om klänningsveckan redan nu och sammanfatta gärna din upplevelse när du är klar.
  • Använd taggen #klänningsvecka där det passar och det går fint att låna bilden här ovanför.

onsdag, mars 26, 2014

Jag går förbi

några fint sminkade och parfymdoftande unga kvinnor och funderar sedan lite över det glamorösa läkaryrket. Jag saknar att klä upp mig, jag saknar smycken, smink och fina detaljer även till vardags.

När jag började jobba fick man fortfarande ha sina egna kläder, det uppskattade jag, det kändes mer personligt men, såklart, jag förstår hygienperspektivet. Och allergiperspektivet när det gäller parfym. Mycket smink är inte så kläddsamt till sjukhuspyjamasen (och det har jag egentligen aldrig varit så väldigt förtjust i, det är mest jobbigt att ta bort på kvällen). Men, örhängen, och strumpor. Där kan jag välja fritt!

Jodå, visst kan jag klä mig fint på morgonen innan jobbet och ha på mig de kläderna sedan på kvällen, men, tja, det känns inte helt meningsfullt faktiskt.

torsdag, mars 06, 2014

Algot 12 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm
Vikt nu:  ?
Längd nu: ?
Storlek på kläder: En hel del 74:or fungerar fortfarande, men 80 blir alltmer lagom. Har några tröjor i storlek 86, mest för att det kan vara lite besvärligt att köpa tröjor i storlek80, det är fortfarande mest bodies i den storleken.

Mat: Allt är gott, fortfarande. Har haft en period där det inte fanns någon botten i honom, men nu verkar det plana ut lite igen.

Sovtider på natten: Somnar oftast någon gång mellan 19-22 och sover sedan hyfsat. Vaknar vanligtvis en eller ett par gånger på natten, men då brukar man kunna vagga sängen tills han somnar om igen. Har faktiskt somnat redan vid 19-tiden några nätter och sovit fram till 06.30 på morgonen några gånger. Vi håller förstås tummarna för att det fortsätter så. 


Sovtider på dagen: En gång på förmiddagen och för det allra, allra mesta en gång på eftermiddagen också. Oftast ett längre pass på förmiddagen.

Blöjor: FuzziBunz OS pocketblöjor på dagarna - det fungerar utmärkt. Vi kör fortfarande engångsblöjor på natten, det känns just nu verkligen inte värt att sabba nattsömnen!

Språk: Inte mycket mer än tidigare, mamama för mat, dadadada utan någon klar betydelse (för oss i vart fall ;) Har fortsatt göra likadant med händerna som han gör när han äter, när han är hungrig och vill äta. Förstår mycket, mat, äta, gå, med mera. Försöker dock inte prata själv så mycket. Kan ibland skrika frustrerat när vi inte förstår honom (vilket maken också gjorde i samma ålder).

Favoritlek/aktivitet: Vara ute i pulkan var jätteroligt. Går med allt som "gåbord" (inklusive soffbordet sedan vi tog bort mattan). Tog sex (!) steg i veckan, men det har han inte gjort om. Är fortfarande försiktig när det kommer till att gå (och det går ju så långsamt att gå jämfört med att krypa...)

Favoritleksak: Nallarna börjar vara mer omtyckta nu, men egentligen tror jag inte det finns någon direkt favorit. Ja, det skulle vara pappan då ;) Kanske finns det någon ny favorit bland födelsedagspresenterna? Bygga klosstorn är i och för sig väldigt roligt.

Skrattar åt: Gillar att man busar med honom, hissar upp honom i luften, kittlas, blåser på honom. Kryper efter eller bara sitter på golvet och leker med honom. Andra människor och framförallt barn är fortfarande superskoj!

Lärt sig nyligen: Gå några steg själv. Står relativt stadigt utan hjälp (fast törs fortfarande knappt).

Övrigt roligt: Gör rörelserna till "imse vimse" (inte de första men regnet och solen) och blir jätteglad när vi förstår att vi ska sjunga. Tyckte det var jätteroligt att vara med farmor, farfar och fastrarna när vi var i fjällen och åka pulka var skoj! Är riktigt bra på ljudhärmande ord (mycket bättre än mig) - kan till exempel berättar hur en skoter låter (brrrp) eller hur slalomåkarna låter (svosch). Blir i bland jättearg, skjuter fram hakan och de två små tänderna samt knyter händerna och slår dem mot golvet (bordet) - och skriker förstås, detta kombineras med en ilsket röd ansiktsfärg! Behöver jag säga att det ser väldigt roligt ut?

söndag, mars 02, 2014

Matsedel vecka 10

Februari svichade bara förbi, i en enda röra, och nu är det redan mars!?! Vi inleder mars med en födelsedagsvecka - jag, maken och sonen inom fyra dagar. Så alla (nåja) har fått välja sina favoriter. Maken önskade moussaka och sonen får i alla fall samma mat som oss andra på sin födelsedag - det får han i och för sig för det mesta, men undantag finns förstås.

Söndag: Lammfärspasta med aubergine, tomatsalsa. (Ur Markus Aujalays bok Måndag-Torsdag, riktig mat för familjen).
Måndag: Köttbullar, potatismos, "brun sås", lingonsylt och kokta morötter.
Tisdag: Antingen dilldoftande sej med kamutvete eller Saffranstorsk med krämiga bönor och ris
Onsdag: Moussaka, fetasostsallad
Torsdag: Pasta med tomatsås och mozarella, bröd
Fredag: Kyckling i ugn med basilikadressing
Lördag: Tacos, nachos och guaccamole.
Söndag: Hemmagjord pizza, sallad

Vecka 11 ska vi (äntligen) testa Linas Matkasse - vi har varit så oinspirerade ett längre tag, så jag tänker att det kanske får oss lite mer mat-peppade igen! Det ska bli spännande att se vad det är för mat (och "måsta" laga sånt man inte själv valt) och hur vi gillar konceptet med hemkörd mat. Ica Maxi här i stan har börjat med hemleveranser - jag är extremt sugen på att hoppa på det, men måste övertyga maken lite mer först... ;)

söndag, februari 09, 2014

Matsedel v. 7

Söndag: ?
Måndag: Falukorv och majs i citronbuljong, ris, bröd
Tisdag: Pasta och sås med räkor.
Onsdag: Kycklinggryta med bacon och pinjenötter, ris.
Torsdag: Jag är jour.
Fredag: Sushi, efterrätt
Lördag: Lammstek med citron- och gräddkokt kronärtskocka.

lördag, februari 08, 2014

Algot 11 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm
Vikt nu:  ?
Längd nu: ?
Storlek på kläder: 74. En hel del i storlek 80 också (framförallt tröjor). Vi har i stort sett helt övergett bodys nu - ibland använder vi dem som tröjor och struntar bara i att knäppa dem!

Mat: Allt är gott, fortfarande. Ibland spottas det ut, mest för att han nyss lärt sig göra det...

Sovtider på natten: Somnar oftast någon gång mellan 20-23 och sover sedan hyfsat. Vaknar vanligtvis en eller ett par gånger på natten, men då brukar man kunna vagga sängen tills han somnar om igen. Efter förra månadsuppdateringen fortsatte det vara rörigt ett tag, men till sist var även det utvecklingssprånget över.

Sovtider på dagen: Sista veckan har det bara sovits en gång på dagen. Det verkar fungera bra, eller, nattsömnen blir inte sämre i vart fall ;)

Blöjor: FuzziBunz OS pocketblöjor på dagarna - det fungerar utmärkt. Vi kör fortfarande engångsblöjor på natten, det känns just nu verkligen inte värt att sabba nattsömnen! Efter babysimmet (då Algot gärna sväljer halva bassängen) så försöker vi komma ihåg att sätta på en engångsblöja (eftersom vi insett att vi inte kommer ihåg att byta tillräckligt ofta annars ;).

Språk: Det babblas vidare. Inte så värst begripligt dock, men mamamama är mat. Har också börjat göra likadant med händerna som han gör när han äter, när han är hungrig och vill äta. Förstår väldigt mycket av det man säger - i tisdag lekte vi med såna klossar som man stoppar i en låda (ett hål för varje typ av kloss). Han lyckas lägga i en kloss och jag tjoar och tjimmar och säger "kan du lägga i den andra gröna klossen också?" Han lyfter då av locket och lägger ner den!?! Han bryr sig förstås inte alltid om vad vi säger (och låtsas ibland att han inte hör ;).

Favoritlek/aktivitet: Just nu är det ställa sig upp och gå runt/längs med/med möblerna. Det mesta går att använda som gåvagn/gåbord. Kan nu också stå några sekunder själv, åtminstone så länge han inte förstår att det är det han gör. Har även tagit ett par steg, men det var nog mest en slump! Musik är en favorit, allt kan det dansas till (inkluderar kaffekvarnens dunk till exempel)!
Favoritleksak: Nallarna börjar vara mer omtyckta nu, men egentligen tror jag inte det finns någon direkt favorit. Ja, det skulle vara pappan då ;)
Skrattar åt: Gillar att man busar med honom, hissar upp honom i luften, kittlas, blåser på honom. Kryper efter eller bara sitter på golvet och leker med honom. Andra människor är fortfarande superskoj!

Lärt sig nyligen: Stå själv (någorlunda). Dricka ur pipmuggen (tydligen mycket svårare än vad jag kunnat föreställa mig). Stapla två klossar på varandra.
Övrigt roligt: Gör rörelserna till "imse vimse" (inte de första men regnet och solen) och blir jätteglad när vi förstår att vi ska sjunga. Har kissat några gånger på pottan!

Inredning

Just nu har vi inga stora planer - bara tråkiga planer som byta element i hela huset och så småningom också fönster... Tråkiga utgifter helt enkelt! I stället för att spara till de utgifterna beslöt jag mig för att till sist få ändan ur vagnen och beställa ny klädsel till vår soffa. Den här gången blir det en grå klädsel, och efter flera månaders surfande på Bemz och SaveMySofa så hittade jag den perfekta grå klädseln på, just det, Ikea:
KARLSTAD 2-sits soffa och schäslong IKEA Ett urval av koordinerade klädslar gör att du lätt kan förnya utseendet på din möbel. 
Nya soffben har jag också suktat efter ett tag, och till sist lyckats övertyga maken om att de här benen blir perfekta - fast i "teak style" som jag hoppas passar någorlunda till vårt ekgolv. Annars blir det slipning och sedan inoljning:
dagmar 
(Det kan hända att det var för att jag hittade en rabattkod i nyaste Allt i hemmet, som gav 20% rabatt som han till sist lät sig övertygas).

Sist men inte minst blir det ett byte av lampan över matbordet. Jag älskar vår orange FL/Y från Kartell, men allting blir lite, tja, orange (go figure!), vilket inte är alls är trevligt när man fotar - så det blir en klar lampa i stället:
Jag är så väldigt dålig på att köpa de där små, fina detaljerna som gör inredningen lite roligare (okej, det vi köpt nu är väl inte direkt "små, fina detaljer"), men nu är jag förhoppningsvis på gång!

söndag, februari 02, 2014

söndag, januari 19, 2014

#fotofjorton - mitt i

Mitt i månaden. Mitt i livet. Mitt i röran som livet består av (trots vardagslunk). Trött. Full av idéer ändå. Lite tid för skapande. Hjärnan vill mer. Själen vill helt klart ha mer - av allt. Mys, maken, middagar, Algot, vänner, diskussioner, musik, tystnad, fota, scrappa, träna, jobba, vila, sova, fika, kaffe, sticka, läsa.

Ja, och foto är taget med mig stående mitt i vardagsrummet.

Med det här fotot bidrar jag också till Knaadas inspobank - Söndagsbilden vecka 03

Matsedel v 4

Söndag: Spaghetti, köttfärssås, morot
Måndag: Kycklingwok med grönkål. minimajs och nötter (modifierat ur nyaste Elle Mat&Vin)
Tisdag: Pasta, tonfisksås med kapris, spenatsallad
Onsdag: Pytt i panna, rödbetor, stekt ägg
Torsdag: Pannkaka, sylt, grädde, morots- och gurkstavar
Fredag: Allt-i-ett-kyckling med citron och rosmarin (också det receptet ur nyaste Elle Mat&Vin).
Lördag: Dumplings

fredag, januari 17, 2014

Stickat

Jag gillar verkligen att sticka, mest blir det åt mig själv men rätt ofta åt Algot också. Maken får sticka åt sig själv däremot ;)

Nu senast blev det en mössa åt Algot med flätmönster, I heart cables - den blev riktigt bra tycker vi och Algot gillar den. Jag brukar lyxa till det när jag stickar med kvalitetsgarner (alla minns väl hemstickade, kliande plagg från barndomen? Det behöver man inte drabbas av numera), den här mössan är stickad i Manos de Uruguay maxima (här är den officiella hemsidan). Ett extra trevligt garn eftersom det ger arbete och pengar åt fattiga kvinnor. Mössan? Ja, den ser ut så här:


onsdag, januari 15, 2014

Han står

Igår stod Algot själv utan stöd några sekunder innan hann satte sig. Han såg mycket nöjd ut :) 

söndag, januari 12, 2014

Matsedel v 3

Söndag: Stuvade makaroner, korv, rivna morötter.
Måndag: Måndagens mat blir idag (söndag) så det är lite oklart vad måndagens mat blir på riktigt.
Tisdag: Fiskbullar, kokt potatis, gröna ärter.
Onsdag: Fetaost- och spenatpaj, sallad, bröd.
Torsdag: Köttfärsgulasch, bröd.
Fredag: Tacopaj med nachos och guaccamole, sallad.
Lördag: Rotfruktsgratäng, rostbiff, vitlökssmör, sallad

Oinspirerad är bara förnamnet. Suck.

#fotofjorton - efter helgerna

Jag gillar vardagar. Det är skönt med vardagslunk. I alla fall om alternativet är storhelg. Pust. Efter många helgdagar i rad är dock det allra bästa att morgontidningen finns i brevlådan igen!

måndag, januari 06, 2014

Algot 10 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm
Vikt nu:  8950 g
Längd nu: 71 cm
Storlek på kläder: 74. Någon enstaka 68 (från PoP) fungerar fortfarande, även en del 80 fungerar nu.

Mat: Allt är gott. Allt inkluderar t.ex. lutfisk, pasta, frukt, ja, verkligen allt. Godast är nog allt han kan äta själv - smörgås, frukt, grönsaker, majskrokar... Sista dagarna har aptiten inte varit riktigt lika god som tidigare dock (men med tanke på hur mycket han åt innan, så är det knappast någon fara).
Matintervall: Varannan - var 3:e timme dagtid.

Sovtider på natten: Nu under helgerna har det varit superrörigt med sömnen, sista dagarna har det inte blivit natt förrän vid 1-2-tiden, precis som när han var riktigt liten. Jobbigt för föräldrarna, även om han då sover längre på morgonen. Nu hoppas vi på bättre vanor när allt återgår till det normala efter helgerna.
Sovtider på dagen: Ingen aning just nu, det har varit så extremt rörigt sista tiden. Två gånger brukar det bli, ibland tre.

Blöjor: FuzziBunz OS pocketblöjor på dagarna - det fungerar utmärkt. Vi kör fortfarande engångsblöjor på natten, det känns just nu verkligen inte värt att sabba nattsömnen!

Språk: Just nu babblas det dagarna i ända. Inte så värst begripligt dock, men mamamama är mat och ibland kommer ett försiktigt "La" om lampan. Pekar ofta på saker och säger "Dä!" eller "Dä?", så berättar vi förstås vad det är. En favorit (förutom lamporna och julgranen) är näsan. Inte hans egen utan min eller M:s.

Favoritlek/aktivitet: Bada! Ställer sig upp mot allt, står allt stadigare och håller oftast bara i sig med en hand. Jag väntar på att han ska släppa taget med bägge händerna, men det har bara hänt någon enstaka gång. Går längs med möblerna, men om det ska gå fort kryper han i stället ;)
Favoritleksak: Allt man inte får hålla på med, sladdar, böckerna i bokhyllan och så vidare.
Skrattar åt: Gillar att man busar med honom, hissar upp honom i luften, kittlas, blåser på honom. Kryper efter eller bara sitter på golvet och leker med honom. Andra människor är fortfarande superskoj!

Lärt sig nyligen: Inget stort och nytt, mer en vidareutveckling av tidigare kunskaper; alltifrån "prat" till motorik. Övade mycket på att gå när mormor och morfar var här, vi är lite latare. Jag har en känsla av att han en vacker dag bara kommer resa sig och gå utan större mankemang. 
Övrigt roligt: Har lärt sig vinka! Fortfarande lite okontrollerat, men ändå. Har fått sin första tand. Den är vass. Sover numera ibland på sidan, inte bara på mage som tidigare. Är antingen jätteglad och nöjd eller superarg just nu. Utvecklingssprång måntro?


Äntligen vardag - matsedel vecka 2.

Helger i all ära, men vardag är inte så dumt det heller. Framförallt inte vardagsmat!

Måndag: Korvstroganoff med spaghetti, broccoli.
Tisdag: Ugnsstekt torskrygg med pepparrot och körsbärstomater, pressad potatis (det här receptet finns nog bara i min hjärna. Hmm).
Onsdag: Emmas minestra (så god!)
Torsdag: Kyckling med apelsin och chili, nudlar och frästa grönsaker. (Veckans nya recept).
Fredag: Tacos
Lördag: Risotto med svamp eller saffran. Lufttorkad skinka eller räkor till. Sallad och bröd.

söndag, januari 05, 2014

Fotoutmaning 2014 - januari


Jag ger inga löften till nyår, det är inte min stil. Några förhoppningar, önskningar, tankar och idéer brukar jag däremot ofta ha. En av dem för 2014 är att lägga lite tid och energi på fotograferandet. Jag gillar verkligen att fota, egentligen, men just nu blir det mest bara Algot på foto (inte det sämsta förvisso, men livet består ju faktiskt av ett par saker till: maken och jobbet ;). För att kicka igång inspirationen har jag helt enkelt tänkt utmana mig själv varje vecka med ett nytt foto-tema. Att fota varje dag för mig blir inte bra, då gör jag det - men fotona blir dåliga och inte direkt "användbara" (att min mobilkamera är dålig gör det ju inte lättare), med ett tema i veckan har man (jag) god tid på sig. Jag tänkte tagga dem på instagram som #fotofjorton. Här kommer januaris (jag vet, lite sent för vecka ett - men en magsjuka golvade mig tidigare i veckan. Hmpf). Häng på vettja!


#fotofjorton - förhoppningar

Här kommer första fotot från mig egen fotoutmaning till mig själv - förhoppningar. Ja, det var ju det där med att fota bättre (och mer regelbundet i år).

torsdag, januari 02, 2014

5-i-topp kort

Så många kort har det inte blivit i år, så det blir bara 5-i-topp. Här finns tidigare årssammanfattningar: 2012, 2011, 2010, 2009 och 2008, om ni vill kika på fler.

 photo DSC04183_zps00204871.jpg

 photo IMG_5170_zpsdb329ec6.jpg

 photo IMG_5950_zps7180bda4.jpg

 photo IMG_0316_zps3f81af90.jpg

 photo IMG_0248_zpse26f6111.jpg

onsdag, januari 01, 2014

Topp 10 - layouter

Här kommer årets 10-i-topp-lista för layouter, som alltid utan inbördes ordning. Här kan ni hitta de tidigare topplistorna: 2012 2011, 20102009 och 2008. Jag har scrappat en del i år - mycket tack vare att jag kom med i SWEscrapbooks DT, annars hade jag nog inte gjort det. (Tyvärr, det är ju så skoj när jag väl tar mig tid att scrappa!). Motiven har haft en viss Algot-dominans må jag säga ;)

 photo DSC04268_zpsab7140dc.jpg

 photo DSC03644_zps4dd646db.jpg

 photo ellinor56_zpsbf38629a.jpg

 photo DSC04264_zpse6f9dd91.jpg

 photo DSC03661_zps36765174.jpg

 photo DSC03659_zps6375184a.jpg

 photo liftv23_zps24408a84.jpg

 photo IMG_5944_zps0f040bb7.jpg

 photo IMG_0318_zpsca785494.jpg

 photo IMG_5699_zpsc937a74f.jpg

tisdag, december 24, 2013

fredag, december 20, 2013

Det är märkligt

Varje år är jag så gräsligt trött i december. Det är jag förvisso knappast ensam om, men jag är inte "sover för lite"-trött. Nej, jag är så trött att jag gärna skulle sova 12 timmar per dygn och aldrig gå runt utan filt klädd i något annat än mysbyxor och hemstickade tjocksockar (ja, det senare har jag i och för sig på mig från oktober till maj ungefär). Inget känns riktigt roligt, inte ens sånt jag verkligen gillar. Det kan till och med kännas motigt att gå till jobbet ibland (inte den där vanliga "åh, så skönt det skulle vara att sova lite till"-känslan utan mer - jag vill aldrig mer stiga upp!). Hur som helst, det brukar vända ungefär, nu, tidsmässigt. Några dagar innan julafton - så pass att man hinner tänka "nästa jul, då ska jag..!" - börjar jag piggna till. Oftast blir jag mitt "vanliga jag" från ena dagen till den andra.

Just i år inträffade piggheten när jag satt och lunchade med I-M, jag sa då "det brukar vända runt den 20:e", sedan kände jag efter och sa "ja, jag är faktiskt piggare idag".

Men nu, nu är det dags för julledighet, mys, pepparkakor, knäck, risgrynsgröt, tomtar och, så klart, favoritdelen av julen - (nej, inte skinkan!) - julgranen!

måndag, december 16, 2013

Stopp, stanna!

Tiden bara rusar fram och jag hinner-verkligen-inte-med. Julen närmar sig med stormsteg (ja, det har sannerligen stormat även bokstavligen på sistone), det nya året likaså och jag känner mig helt enkelt steget efter.

Den här veckan har jag bestämt mig för att lägga lite energi på att beta av den stora att göra-listan, både på jobbet och hemma. Julkort skrivna, räkningar betalade, mail skickade, matsedel planerad (maken handlade) så jag har nog rivstartat lite.

I jul kommer mina föräldrar upp och nyår firar vi in med goda vänner här hos oss. Det ska bli himla roligt!

söndag, december 08, 2013

Igår

släppte Algot taget om fåtöljen han höll i; han stod stadigt men jag blev så rädd att jag skrek till. Så då ramlade Algot förstås...

fredag, december 06, 2013

Algot 9 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm
Vikt nu:  8950 g
Längd nu: 71 cm

Storlek på kläder: 74. Någon enstaka 68 fungerar fortfarande, men 80 är för stort!
Mat: Allt är gott. Allt inkulderar t.ex. lutfisk, pasta, frukt, ja, verkligen allt! Godast är nog allt han kan äta själv - smörgås, frukt, grönsaker, majskrokar... Skönt att aptiten är god, även om man ibland får ge något att äta själv medan man matar (t.ex. lite majskrok).
Matintervall: Varannan - var 3:e timme dagtid.
Sovtider på natten: Ingen ändring här ännu, han somnar vanligtvis mellan 21.30 och 23.00. Somnar numera i M:s famn, men inte i min - där ska man klättra, pilla och fara runt som en propeller! Vi ska testa att väcka honom på morgonen så att han förhoppningsvis somnar tidigare på kvällen i stället.
Sovtider på dagen: Sover ofta 1-1,5 timmar på förmiddagen, c:a 1 timme på eftermiddagen. Fortfarande ofta en stund runt klockan 18 också - vi försöker undvika det, men det går nästan aldrig. Om han inte sov då kanske vi skulle kunna få honom att somna tidigare för natten i stället?
Blöjor: BumGenius/FuzziBunz OS pocketblöjor på dagarna - det fungerar utmärkt. Fortfarande Libero men nu storlek 4:a (?). När paketet är slut ska vi försöka oss på tygblöjorn på natten igen (men sömnen är viktigare just nu, för oss alla).

Språk: Efter förra månadens pratstart blev det mindre prat igen, men nu har det tagit fart "mamamama", "dadadada", "mämämämä", "babababa", "blablabla". Säger det så att det låter som ett samtal "Bla, bla blaabla".
Favoritlek/aktivitet: Ställer sig upp där han når (mot soffan, köksstolarna, fotpallen, annat användbart) är den aktivitet som utförs mest frekvent, ja och krypa omkring förstås. Går med gåvagnen, eller andra saker som går att skjuta framför sig. Har tagit något steg längs med soffa/soffbord, men verkar inte förstå att göra det med vilje.
Favoritleksak: Jag vet inte riktigt, men ljudleksakerna är fortfarande skoj. Maken är ju hemma nu, så jag vet inte vad det leks mest med!
Skrattar åt: Allt möjligt, har lätt till skratt. Gillar att man busar med honom, hissar upp honom i luften, kittlas, blåser på honom. Andra människor är fortfarande superskoj!

Lärt sig nyligen: Pussas! Stora, blöta pussar över hela ens ansikte. Bläsch, man blir plaskvåt, men det är ju så sött!
Övrigt roligt: Är nu hemma med M på heltid. Charmar alla när man har honom med sig. I brun overall med pepparkaksmössa på Ica Maxi t.ex...

tisdag, december 03, 2013

Sponsrat kort

I november sponsras Swe Scrapbook av En Liten Butik. Jag fick ett fint paket med mycket papper (delvis i färger som jag sällan använder - men det var bara en extra utmaning!), men även en fin julstämpel. Den var i sig så detaljrik att jag bestämde mig för att göra ett mycket enkelt kort så att inte stämpelmotivet "försvann" bland papper och dekorationer. Här är det:
 photo IMG_6383_zps70b21d78.jpg

söndag, december 01, 2013

Matsedel v. 49

Jag jobbar 12-21 och äter alltså inte middag hemma på hela veckan. Bläh.

Söndag: Pizza, sallad
Måndag: Pasta, köttfärsröra med färskost och paprika. 
Tisdag: Lutfisk, potatis, gräna ärter, vit sås (nej vi är inte bacon-/fläsktypen när det gäller lutfisk).
Onsdag:
Torsdag: Kokt potatis, kokt blomkål, skinksås
Fredag: Potatisgratäng, kött, bearnaisesås, sallad
Lördag: Hämtmat - indiskt?

lördag, november 30, 2013

Nytt och hett

Algot går nu längs med soffan eller rumsbordet eller något annat i lagom höjd. Jag tror däremot inte att han riktigt har förstått att det är vad han gör, för det ser inte riktigt medvetet ut.

tisdag, november 26, 2013

Sponsoralster

I november sponsras Swe Scrapbook av En Liten Butik. Jag fick ett fint paket med många, fina papper (delvis i färger som jag sällan använder - men det är bara en extra utmaning och därför lite extra roligt faktiskt :). Här är ett kort som passar ypperligt att göra av spillbitar av ens favoritpapper (just det här gjorde jag till maken när han fått sin yrkeslegitimation för några veckor sedan):
 photo IMG_6371_zpseb7b3802.jpg

onsdag, november 06, 2013

Algot 8 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm
Vikt nu: ? 
Längd nu: ? (vårt BVC lämnar sannerligen en del övrigt att önska. Till exempel att de klarar av att kalla en till rätt dag, inte dubbelbokar med något annat barn och några andra små petitesser... :/)

Storlek på kläder: 68-74. 74 är den storlek som passar bäst, men tyvärr är ju många kläder i dubbelstorlek - 74/80 och alltså rätt stora!
Mat: Allt är gott. Äter minst (!) en burk till lunch och middag. Ibland en banan eller yoghurt efter också... Favoriten är yoghurt som vi blandar med havregryn. När det stått ett tag löser havregrynen upp sig och blir mjuka. Det serverar vi med (osockrad) äppelmos, fruktpuré eller aprikospuré (på torkade, blötlagda aprikoser). Vi försöker laga så mycket som möjligt själva, men vi hinner inte med! Vi ska nog försöka ge lite mer av vår mat framöver.
Matintervall: Snarast varannan - var 3:e timme dagtid. Ofta, ibland känns det som att man bara matar och förbereder nästa mål hela dagarna.
Sovtider på natten: Ingen ändring här ännu, han somnar vanligtvis mellan 21.30 och 23.00. Nu har vi dock haft några riktigt bra nätter när han enbart vaknar till på nätterna, men somnar om när man vaggar honom i spjälsängen (Vyssan Lull-tassarna är toppen!).
Sovtider på dagen: Sover ofta 1-1,5(-2) timmar på förmiddagen, c:a 1 timme på eftermiddagen. Fortfarande ofta en stund runt klockan 18 också - vi försöker undvika det, men det går nästan aldrig. Om han inte sov då kanske vi skulle kunna få honom att somna tidigare för natten i stället?
Blöjor: BumGenius/FuzziBunz OS pocketblöjor på dagarna - det fungerar utmärkt. I början var det ju lite bekymmersamt med läckage, men nu händer det väldigt sällan. Vi använder engångsblöjor, Libero storlek 3, på natten. När förra paketet var slut försökte vi med tygblöjor några nätter igen, men då kissade han ner hela sig och sängen tre nätter i rad, och då kändes det inte värt det. När det här paketet är slut gör vi ett nytt försök med natt-tygblöjor tänkte jag.

Språk: Har börjat säga "mamamama", "dadadada", "mämämämä", "babababa", "blablabla" och liknande (det började redan i förra veckan, d.v.s. runt 8 månadersdagen, och har eskalerat den här veckan (jag skriver den 14/11). Förstår vissa ord. Tydligast är "mat", när M frågade om Algot ville ha mat kröp han i väg med världens fart mot köket där M var. Vi är rätt säkra på att han snarare försöker säga "mat" än "mamma" när han säger "mamamama"...
Favoritlek/aktivitet: Ställer sig upp där han når (mot soffan, köksstolarna, fotpallen, annat användbart) är den aktivitet som utförs mest frekvent, ja och krypa omkring förstås. Går med gåvagnen men har inte riktigt förstått grejen än... Ålar inte alls mycket längre och är rätt snabb när han kryper.
Favoritleksak: I doppresent av sin kusin med familj (min brorson) fick han en ljus-/ljudleksak som ser ut som en flugsvamp - den är rolig. Lika rolig som den ljus-/ljudleksak han fick av en av våra distanspluggande gäster efter hennes barn. Extra roligt med den är att hon sa att den var utan batteri. En dag när jag satte honom vid den började den låta (och lysa) när han lekte med den, så jag tänkte "M har nog satt i batterier och startat den åt Algot". Så var det inte - Algot hade själv lyckats starta den och det fanns tydligen batterier i. 
Skrattar åt: Allt möjligt, har lätt till skratt. Gillar att man busar med honom, hissar upp honom i luften, kittlas, blåser på honom. Andra människor är fortfarande superskoj!

Lärt sig nyligen: Gå med gåvagnen. Krypa ordentligt och fort. Rynka näsan. Har just lärt sig klicka med tungan.

Övrigt roligt: Är nu hemma med M på heltid.

Är mycket bestämd och blir väldigt arg när det han tänkt inte går/han inte får/han inte klarar någt (roligt och roligt, men det är ju bra att han har en egen vilja ;).

tisdag, november 05, 2013

Stickat

Jag har stickat en hel del (stickar en hel del) nu i höst, bland annat söta sockar åt Algot:



lördag, november 02, 2013

Nya kunskaper

Idag har Algot lärt sig rynka på näsan. Det ser utomordentligt sött ut!

Äntligen

något (förhoppningsvis riktigt) bra att buzza för Buzzador - Dove Intensive Repair Kit för håret (schampoo och balsam). Det känns välbehövligt nu till höst och vinter (och när min frisörska inte har några lediga tider som passar mig förrän tidigast i december!?!) och just nu tappar jag extremt mycket hår, så allt som kan pigga upp håret lite låter som en god idé. På beskrivningen låter det ju bra i alla fall:
• Ger samma fördelar som en inpackning, men verkar lika snabbt som ett vanligt balsam.
• Aktiv formula med Keratin Repair Actives som verkar på hårets cellnivå.
• Verkar både återuppbyggande och förebyggande mot framtida skador på ditt hår.
• Förhindrar kluvna toppar och avbrutna hårstrån.
• Passar de flesta hårtyper och kan användas dagligen istället för balsam.
• Förpackningsstorlek: 180 ml.
• Pris: ca 49:90 kr.
• Säljs i de flesta butiker som ICA, Coop, Hemköp och Willys.

P.S. Jag kommer få minikit också - säg till om du vill ha!