lördag, september 28, 2013

Skype

Vi skypar en eller ett par gånger i veckan med Algots farmor och farfar samt de två yngsta fastrarna. Då kan det se ut så här (fast det här fotot har förstås några månader på nacken ;):
LO:n är gjord till en scraplift hos SweScrapbook där vi liftar superduktiga Marinette!

tisdag, september 24, 2013

Ibland så tänker man till...

Min mamma är laktosintolerant, min bror är laktostolerant och min mage har betett sig underligt sedan jag började vara föräldraledig och, just det, dricka tre koppar cappucino om dagen..!

måndag, september 23, 2013

Om nu någon tänkte

"Nu är han nog nöjd ett tag, nu när han kan sätta sig upp", så var det fel:
Så här såg det ut igår, när M skulle ta upp Algot...

söndag, september 22, 2013

Windfleecen i storlek 80

kändes väl stor, så idag slog jag till på en lurvig fleecejacka från Lindex, superfin och mjuk med foder:
 
Jag gillar inte att den har huva, men det är inte lätt att få tag i jackor utan huva. Jag tycker det borde vara obekvämt med huva när man mest sitter i vagn, men det tycker visst inte modeskaparna? Nåja, om Algot verkar ogilla det också så får jag väl klippa av den och sy en krage i stället. Det var för övrigt perfekt tajmat för de hade 20% på alla barnkläder idag på Lindex på Strömpilen. Det fick bli ett par dammsäkra byxor också:
(När man har någon som kryper överallt, in under soffor och byråar är dammsäkra kläder att föredra - det blir tillräckligt med tvätt ändå... Fast idag ställde han sig iofs upp i spjälsängen ;).

onsdag, september 18, 2013

Nya kunskaper


När maken kom in till Algots rum för att ta upp honom hade han satt sig upp i spjälsängen (och tog tag i spjälorna för att häva sig upp) - behöver jag säga att vi sänkte sängbotten sedan? Han har gjort om konststycket ett par gånger - han kravlar sig upp på knä och tar sig sedan upp med hjälp av händerna. Det är ju också ett sätt ;)


BVC-besöket visade en vikt på 8160 g och 68 cm. Vi har redan märkt att storlek 62 är väl litet (de flesta, några stora plagg fungerar fortfarande), och att 68 är perfekt, men vi använder en del i storlek 74 också, så det var ju ingen överraskning direkt!

tisdag, september 17, 2013

(Baby)mat

babyversionen denna gång. Hittills går matintroduktionen över förväntan - allt är gott, även om morotspuré är bättre än ärtpuré och lammköttbullar i tomatsås är kanske snäppet godare än fisksoppa. Kanske. Godast hittills var i vart fall den gröna oliv Algot fick smaka en bit av i helgen! Första gången han inte sett skeptisk ut när han fick mat i munnen... Klart bättre än äppelmos som vi kokade förra helgen - den är utan socker och således rätt syrlig (god tycker jag ;). Frukt är toppen - gärna att äta själv (äpple och plommon fungerar bra att hålla i själv). Gröt slinker också ned, i morse åt han fil och majskrokar är förstås inte så dumt heller. Jag har förresten lånat "Mosboken" på biblioteket, den är bra (inget revolutionärt), men ger en del användbara tips när puréinspirationen tryter. Förresten - morotspuré med persilja och parmesan - det äter jag gärna själv! Slurp.

måndag, september 16, 2013

Produktiv helg

Vi började helgen med babysim och sedan fortsatte vi med omplantering av krukväxter, fönsterputs (okej, bara i köket, vardagsrummet putsade mamma fönstren i när de var här förra helgen), M målade badrumstaket uppe vitt (äntligen är alla furutak i huset utrotade!), flera tvättar är tvättade, skräp är skjutsat till tippen, hängrennorna rensade, frukostbröd bakat, mellanhandla (veckohandlingen klarade vi av förra helgen) Dessutom hann vi med att mysa i soffan både fredag och lördag kväll framför Survivers (HBO:s utbud). Skönt tyckte jag verkligen att det var att M tog Algot i stort sett hela dagen igår (förutom amning och kvällsnattningen), nu känner jag mig laddad för veckan. Förra veckan var den gnälligaste någonsin (Algot brukar verkligen inte vara gnällig, så jag/vi blev väldigt förvånade. I måndags var det nog magen som spökade, sedan en förkylning och allmän trötthet efter besöken veckan innan. Hur som var jag redo att ge upp allt vad föräldraskap hette redan på måndagen, och då var M jour till 23.30 på tisdagen dessutom... 

Ett annat plus är att vi fått en tid av företaget som ska slipa vårt betonggolv i tvättstugan (lång historia, men ett tips är att inte ta bort plastmattor som legat i 30 år på betonggolv, även om de börjat lossna - det luktar förfärligt och går inte att vädra bort. *vet*)! Det ska bli väldigt skönt att kunna använda tvättstugan igen...

torsdag, september 12, 2013

Jag erkänner

vi spelar WoW igen. *försvinner in i spelet*

fredag, september 06, 2013

Algot 6 månader

Namn: Algot Mauritz
Födelsedatum: 2013-03-06
Födelsevikt: 3795 g
Födelselängd: 50 cm
Vikt nu: 7700 g (20/8)
Längd nu: 64 cm (20/8)
Storlek på kläder: De flesta 62:orna fungerar än, även om de börjar vara snäva/korta. 68 använder vi också sedan ett tag tillbaka - han har med andra ord inte växt så mycket på sistone!
Mat: Äter allt vi ger honom, morot, ärtor, fisksoppa (!), lammfrikadeller i tomatsås med god aptit. Jag gör ofta lite mat åt honom på sidan om vår utan salt, men med samma innehåll. Amning får man nog dock säga är huvudmålen fortfarande, men jag/vi försöker fasa ut det mer och mer. Får oftast gröt till kvällsmat, men vi har ju fortfarande inte fått till några rutiner, så det är inte alldeles enkelt med maten...
Matintervall: Som förut, var 3-4:e timme dagtid. Har varit i ett utvecklingssteg nu någon vecka, så då har det ätits på natten och generellt sovits dåligt... Gäsp.
Sovtider på natten: Ingen ändring här, han somnar vanligtvis mellan 21.30 och 23.00, och vaknar ofta en gång under natten för blöjbyte och mat.
Sovtider på dagen: Har haft en period med mycket (nåja) sovande på förmiddagen igen. Fortfarande är det helt omöjligt att förutspå hur det kommer att sovas under dagen! 
Blöjor: Vi fortsätter med tygblöjor, BumGenius AIO OS på natten och BumGenius/FuzziBunz OS pocketblöjor på dagarna. Jag tycker alltid det fungerar sämre med mer läckage när Algot är i ett utvecklingssteg, men jag kanske inbillar mig?
Språk: "Nynnar" fortfarande av och till. Pratar mycket, många och långa meningar. Framförallt på förmiddagen pratas det.
Favoritlek/aktivitet: Simma/bada är nog det roligaste just nu. Strumporna är dock fortfarande jätteroliga - så roliga att vi tappade bort en strumpa på en promenad härom veckan... Ålar sedan ett par veckor tillbaka (så nu sitter det grindar i trappen både upp och ned!) och det går fort. Är helt obrydd om trösklar eller andra hinder. Sladdar är roligt, speciellt som det alltid kommer någon och pratar med en när man drar i såna... Lärde sig av kompisen Ragnar att skosnören går att dra i och det var ju roligt.
Favoritleksak: Brio-skallrorna vi köpte på semestern är skoj, dem går det att göra massor med oväsen med! Mini-fotbollen som han fick i doppresent av Axel är en nyupptäckt favorit!
Skrattar åt: gunga är roligt, gärna hög fart! Maken och jag är skoj. Att människor pratar med honom är nog det allra roligaste, då skrattar han och åmar sig.
Lärt sig nyligen: Åla sig fram.
Övrigt roligt: Mormor och morfar var på besök, det var uppskattat med nya lekkompisar. Mormor gångtränade med Algot och morfar hade tagit med lämpliga byxor för att krypa på golvet i! Mormor har bestämt hävdat i flera månader att nu, snart får han tänder - snart kanske hon har rätt?

tisdag, augusti 27, 2013

Första surdegsförsöket

gick bra. Förutom att burken var väl liten.


Nytt försök (med större burk!) idag. Förresten, det måste vara något med föräldraledighet och surdeg...

måndag, augusti 26, 2013

Badpojken och hans pappa

I lördags började vi på babysim med Algot, det blev stor succé! (Vad annars med tanke på att han älskar vatten - både att bada och duscha). Vi simmar hos Ersboda bad & Gym, i en liten, mysig simhall med varmt vatten. Det var superhärligt tyckte vi allihop. Så härligt att jag nog ska boka in mig på någon vattenträning, så fort Iksus ordinarie schema är tillbaka!

En ny LO

även den för SWEScrapbooks räkning. Fotot är på Algot när han just lärt sig sitta, och just där och då mest tycktes fundera på vad det där gröna var för något!
 photo IMG_5646_zpsb82b2949.jpg

söndag, augusti 25, 2013

Matsedel v 35-36

Fungerade hyfsat med matsedel för två veckor, så vi försöker igen! Det blev lite småhandlat mellan, mest för att jag skrivit en dålig inköpslista...

Söndag: Chili con carne på högrev (vi hade glömt ta fram köttet till igår...)
Måndag: Renskavasgryta med svamp, ris, rivna morötter
Tisdag: Pasta med lax- och räksås.
Onsdag: Potatis- och purjolökssoppa, varma mackor med skinka och ruccola.
Torsdag: Rödbetsbiffar med chevrekräm, bulghur, sallad
Fredag: Kyckling- och spenatcanneloni, sallad.
Lördag: Biffburgare, pommes frites, cole slaw
Söndag: Fläskkotletter i senapssås, pressad potatis, tomatsallad
Måndag: Spaghetti carbonara, gröna ärter
Tisdag: Pasta, tonfisksås med spenat och kapris, sallad.
Onsdag: Parmesanpanerad aubergine, ris, tomatsås, majs
Torsdag: Korvstroganoff, ris, sallad
Fredag: Lammfrikadeller i tomatsås, pasta, squash
Lördag: Indisk kyckling, ris, naanbröd (ur nyaste Elle Mat&Vin)

Vad man inte säger...

Algots tremänning har fått börja smaka mat, palsternacka var inte gott. Vad jag inte svarade var "Algot gillade bulghur!" Eh, är det bara jag som tycker det verkar tråkigt med rotsakspuréer?

Förresten har vi inte fått någon information om mat från BVC, jag hade åtminstone förväntat mig något litet häfte? Okej att jag kan söka reda på information själv, men det skulle ändå vara trevligt att få information av BVC också...

fredag, augusti 23, 2013

Barnvagnspromenader

har det verkligen inte blivit många av. Dels av lathet men framförallt för att Algot vantrivts så i vagnen (vagnarna), den nya har dock fungerat något bättre. Nu när han kan sitta upp och titta ut är det däremot en väldigt nöjd liten pojke i vagnen som åker med, med ett fast grepp om kanin-dinglisen och kikandes ut. Sedan somnar han gärna framåtlutad över bygeln på vagnen... Bra att han trivs i vagnen tycker jag som passar på att utnyttja de här soliga sensommardagarna till promenader. Det är härligt friskt ute, men solen värmer. Perfekt promenadväder!

Så här kan det se ut:



torsdag, augusti 22, 2013

En bra sak

är att mina vanliga nike-skor passar igen. Ett långt tag har de känts små, så jag har inte använt dem alls (nästan) sedan Algot föddes (och våren kom; det hände ju förvisso inte samtidigt). Hurra! (Säger framförallt plånboken ;)

söndag, augusti 18, 2013

Mer höstinspiration

den här gången från Lagerhaus:



Mönstret finns också som bricka och fleecepläd och skulle passa förträffligt i vårt kök! Brickan hoppas jag finns inne i butiken på stan snart. 

Vi har nu


en bebis som ålar sig fram. Vi har också ett mycket ostädat hus, vilket är en dålig kombination - förutom att åla gillar ju Algot, som bekant, att äta saker. Hos oss hittar man många saker som ligger på golvet, de flesta inte av karaktären "bör ätas". Igår, när det ändå ösregnade större delen av dagen, slog vi till och storstädade! Jag ägnade mig åt arbetsrummet (detta sorgebarn) och maken resten av huset. Det tar ungefär lika lång tid att få ordning på. Jag hann förvisso med lite sovrum och toalett också, och en sväng med dammtrasan på övervåningen. Så nu kan Algot få åla runt bäst han vill. Vi beslöt oss också för att återuppta torsdagsstädningen igen, det behövs!
Förresten blir jag väldigt inredningssugen/-inspirerad när vi rensar och fixar här hemma. Jusst nu är jag mest sugen på att ändra om lite i arbetsrummet, kanske med vitrindörrar till bokhyllorna (känns ju som om det snart kommer behövas...), men vi får se!

Edit: jag började med att flytta förvaringsmöbeln i arbetsrummet från skrivbords"kanten" till innerväggen - det blev riktigt bra, mycket behagligare i rummet med mer luft. Dessutom blir det (sannolikt) inte en avstjälpningsyta/förlängt skrivbord utan går att ha med lite fina saker på - just nu med DesignHouse Stockholms Block Lamp.

Så här kan det se ut, fast nu går det lite fortare...

lördag, augusti 17, 2013

DT-LO

Här har jag skapat en LO till veckans scrap-lift hos SweScrapbooking. Den här veckan liftade vi en av teamets medlemmar - Lilla07an:
Min LO handlar om Algots förkärlek för bärselen, där skulle han nog gärna vara dygnet runt...

torsdag, augusti 15, 2013

Oooh!

Så fina! Jag tror de små faten skulle göra sig perfekt i vårt vardagsrum, på vår rumsavdelare/Bestå:
Det är Rörstrand som kommer att sälja faten och den lilla burken som alla har motiv ur den svenska floran och faunan. Seriens namn är "Rörstrands Svenska Rödlistan", och motiven föreställer just fem olika rödlistade arter: fälthumlan, mjältbräken, fjällugglan, större ekbock och grönfläckig padda. Vågar man hoppas att en del av det försäljningen ger går till naturen/naturskydd på något sätt?

Edit: så här skriver Rörstrand på egna bloggen Design Day by Day "Samtidigt som vi vill bidra till en vackrare vardag, vill vi också skapa engagemang för de svenska, hotade arterna. I samband med lanseringen väljer Rörstrand därför att stötta ”Innovativ naturvård”, ett projekt med stöd av Världsnaturfonden WWF som syftar till att bevara mångfalden i svensk natur. Ett möte mellan vackert och viktigt!"