måndag, april 29, 2013
Apropå
det här, så har jag nu pratat med FK och hon jag pratade med bad om ursäkt och undrade hur det kunde ha blivit så... Sedan har jag pratat med banken, betalt räkningar och deklarerat. Hej och hå vad skoj jag har det (och ni med, som får läsa om det ;). Pytten har förtjänstfullt sovit efter 07.30-amningen (inte så konstigt eftersom vi var vakna till 02 - hur ställer man egentligen in dygnsrytmen på bebisar?)
Matsedel v. 18
Söndag: Pulled pork, coleslaw, ugnsrostade rotsaker (som vi inte åt på lördagen).
Måndag: Stuvade makaroner, korv, gröna ärter
Tisdag: På resande fot/räls/hjul
Onsdag: Fiskwallenbergare med pepparrot, potatismos, gurka
Torsdag: Spaghetti, köttfärssås, morot
Fredag: Kött, strips, bearnaisesås, sallad
Lördag: Risotto, laxfilé (grillad om vädret tillåter?), sallad och bröd
Måndag: Stuvade makaroner, korv, gröna ärter
Tisdag: På resande fot/räls/hjul
Onsdag: Fiskwallenbergare med pepparrot, potatismos, gurka
Torsdag: Spaghetti, köttfärssås, morot
Fredag: Kött, strips, bearnaisesås, sallad
Lördag: Risotto, laxfilé (grillad om vädret tillåter?), sallad och bröd
fredag, april 26, 2013
Besök på jobbet
Idag har vi hunnit med både lunch med I-M och besök på jobbet, där vi lät oss beundras av alla tanterna (och ett par farbröder och en patient dessutom ;). Pytten skötte sig ypperligt, sov under lunchen, åt innan fredagsfikat på HIA och var sedan glad, vaken och nyfiken under fikat. Sedan blev det gnälligare på vägen hem, men det gjorde ju inget.
torsdag, april 25, 2013
Suck, dubbelsuck, trippelsuck
Betar av tråkigheter i parti och minut, FK bestämde sig att ge mig lägsta dagsbelopp i stället för högsta (som jag är beviljad/ska ha) - jag trodde förra månadens magra utbetalning var för att de gjorde någon slags grundutbetalning tills all information kommit in, men nej... Dryga 3000 blev det ju efter skatt. Har gjort en ny ansökan och "gillat" FK på FB - för att kunna fråga där om det var rätt gjort. Fast jag gillar inte FK. Mutter. Mailat banken och frågat om maxgräns för betalning med VISA, till bilinköpet. Mailat odlarföreningens styrelse och sagt att vi måste ha årsmöte (det skulle vi ha haft i april, men så blir det (uppenbart) inte...). Jaja, sånt måste också göras.
söndag, april 21, 2013
Just nu
jobbar Algot stenhårt med att lära sig jollra - det är mycket munrörelser, smackanden och tungvridningar - men inte så mycket ljud än. Däremot är det ganska lätt att få honom att skratta. Pappan är fortfarande roligast, men mamma duger ibland hon med (mest till mat - även om han inte börjar smacka varje gång han ser mig längre ;) Han är lite nöjdare nu också, och det händer att han kan sitta för sig själv i babysittern en liten stund åtminstone. Idag hann vi till exempel äta middag i lugn och ro under tiden.
Matsedel v. 17
Söndag: "något ur frysen" Mammas fläskkarré med trattkantarellsås och pressad potatis. Slurp!
Måndag: Italiensk kycklingpasta.
Tisdag: Torskgryta med grön curry, ris
Onsdag: Pasta med tomatsås och fetaost
Torsdag: Bakad potatis, romröra, sallad, bröd
Fredag: Moules et frites, aioli bröd. Till efterrätt dessertostar (äntligen! som jag har längtat!), kex och frukt.
Lördag: Pulled pork, coleslaw, ugnsrostade rotfrukter. (Det var såååå gott sist, och nu har vi hittat alla ingredienserna också. Chipotlepastan står med tacoingredienserna kan jag tipsa om ;)
Måndag: Italiensk kycklingpasta.
Tisdag: Torskgryta med grön curry, ris
Onsdag: Pasta med tomatsås och fetaost
Torsdag: Bakad potatis, romröra, sallad, bröd
Fredag: Moules et frites, aioli bröd. Till efterrätt dessertostar (äntligen! som jag har längtat!), kex och frukt.
Lördag: Pulled pork, coleslaw, ugnsrostade rotfrukter. (Det var såååå gott sist, och nu har vi hittat alla ingredienserna också. Chipotlepastan står med tacoingredienserna kan jag tipsa om ;)
fredag, april 19, 2013
Pyttens lyckodag?
Pytten (a.k.a. Algot) trivs allra bäst i bärselen, nära oss, det är i
princip bara där han somnar dessutom. När han somnat brukar vi lägga ner
honom i mjukliften (ibland vaknar han), det blir rätt tungt att bära
och är trots allt en aning osmidigt. Igår hjälpte jag min kompis H duka
inför hennes disputationsfest, och då var det så kallt i lokalen att jag
inte ville lägga ner honom i mjukliften, utan bar honom i selen - där
sov han gott i ett par timmar - och tyckte säkert att det var
fantastiskt att få sitta i den så länge! Som tack fyrade han av ett
leende till H när hon pratade med honom innan vi åkte.
torsdag, april 18, 2013
Matsedel v. 16
Hoppsan, nu har jag glömt att blogga matsedeln igen!
Måndag: Mango chutney-kyckling, ris, majs
Tisdag: Sweet chili-fisk, ris, sallad
Onsdag: Rödbetsbiffar, matvete, chevrekräm, sallad
Torsdag: Sesamlax med nudlar, edamamebönor och mango chutney-sås
Fredag: Disputationsfest (menyn ser fantastisk ut!)
Lördag: Varm smörgåstårta
Måndag: Mango chutney-kyckling, ris, majs
Tisdag: Sweet chili-fisk, ris, sallad
Onsdag: Rödbetsbiffar, matvete, chevrekräm, sallad
Torsdag: Sesamlax med nudlar, edamamebönor och mango chutney-sås
Fredag: Disputationsfest (menyn ser fantastisk ut!)
Lördag: Varm smörgåstårta
Försäkringskassan
är ett mörker, oavsett i vilken form jag kommer i kontakten (däremot uppskattar jag det svenska skyddsnätet för sjukdom, barnafödande, etc - även om jag inte gillar vad nuvarande regeringen gjort med det).
Hursomhelst, så har jag förstås sökt föräldrapenning och loggar därför in idag för att se hur mycket pengar jag får (har fått marsutbetalningen uppdelad i två, med småsummor varje gång?), vilket jag, i min enfald, trodde man skulle kunna göra. Där ser jag maj månads utbetalning, men inte aprils? Försöker läsa och förstå varför det är så, men ringer till sist till FK (315 personer i kö... säger inte det något om hur bra det fungerar?). Får till sist prata med en dam som upplyser mig om att det ser minsann inte förrän dagen innan utbetalningen, det vill säga den 24:e! Eh, nej, det förstås, så logiskt?! Vad är det jag inte förstår? Och varför ser jag maj månads utbetalning nu? Jaja, huvudsaken är väl att de betalar ut, jag tänkte visserligen handla lite/ingenting i maj (april blev lite väl dyr som månad betrakta, med bilen bland annat), men några kronor är ju bra att ha ;)
Hursomhelst, så har jag förstås sökt föräldrapenning och loggar därför in idag för att se hur mycket pengar jag får (har fått marsutbetalningen uppdelad i två, med småsummor varje gång?), vilket jag, i min enfald, trodde man skulle kunna göra. Där ser jag maj månads utbetalning, men inte aprils? Försöker läsa och förstå varför det är så, men ringer till sist till FK (315 personer i kö... säger inte det något om hur bra det fungerar?). Får till sist prata med en dam som upplyser mig om att det ser minsann inte förrän dagen innan utbetalningen, det vill säga den 24:e! Eh, nej, det förstås, så logiskt?! Vad är det jag inte förstår? Och varför ser jag maj månads utbetalning nu? Jaja, huvudsaken är väl att de betalar ut, jag tänkte visserligen handla lite/ingenting i maj (april blev lite väl dyr som månad betrakta, med bilen bland annat), men några kronor är ju bra att ha ;)
tisdag, april 16, 2013
Zzzz
Jag tror vi har en tonåring i huset - vaken på natten och sover länge på morgonen i stället. Igår somnade han vid 00.30 och slog sedan på stort och ammade bara en gång under natten (vid tre-tiden) i stället för de vanliga två gångerna, och sedan vid åtta. Därefter sov jag och Pytten vidare till 10-tiden (då chefssekreteraren på jobbet ringde och väckte oss. *oops*). Jag känner mig trött som en mört, sådär som man blir när man plötsligt sover mycket mer än man brukar göra ;) Nåja, det intervallet mellan amningar, åtminstone på natten, vore inte fel.
lördag, april 13, 2013
Ny bil
Inte bara ny för oss, utan _ny_! Efter mycket funderande bestämde vi oss för att överge Toyota, trots att vi verkligen uppskattat vår Corolla! De är helt enkelt väldigt dyra, speciellt om man vill ha en nyare modell som inte gått så långt... Hursomhelst, vi har kikat på nya Opel Mokka, som har ett tilltalande pris och fyller våra behov (till exempel mitt behov av att våga vägra kombi trots att vi fått barn och ändå få plats med barnvagnen ;). Vi talar med försäljaren på Opel i Umeå och åker dit för att provköra på tisdag, efter BVC-besöket. Vi blir mycket förtjusta i bilen - den är skön att sitta i och fantastisk att köra (kan ju hända att vår 16 år gamla bil skulle kommit till korta i jämförelsen oavsett vilken vi (nyare) bil vi provkört, men vi gillar faktiskt inte min pappas bil) och så går vi in för att beställa. Då visar det sig att Opel fått mycket fler beställningar än förväntat och att leverans av nya bilar är tidigast i september-oktober! Eftersom vi gärna vill ha en bil med klimatanläggning före sommaren, för att vi ska kunna åka någonstans med Algot. (Att vår nuvarande bil är dålig på kyla, lärde vi oss den hårda vägen (110 mil E4) i somras - när det inte ens var sol!)
Försäljaren gör sitt bästa för att skaka fram den variant av bilen vi vill ha (det finns 4wd, och dieselbilar, men vi vill ha bensinmodellen), men hittar bara en i hela Sverige, och den vill firman inte sälja till oss, då de har någon annan kund på den. Han kollar med Opel Sverige, men det är enligt försäljaren kö på alla av rätt sort och inte troligt att vi kan få en från fabrik förrän 2014! Suck sa vi, jag blev oerhört besviken. Jag vägrar dock ge mig, och hittar flera när jag söker på Blocket! Skickar därefter iväg mail till ett flertal av firmorna (som alla svarar supersnabbt?!). Till sist får vi ihop ett bra pris på en bil i Stockholm, visserligen inte så snygg lack (färgmässigt alltså), men ändå. Nu är kontrakt skrivet och vi får hämta bilen den 30. Tjoho! Jag tror försäljaren här trodde att vi bara kunde tänka oss billigast lack, men vi sa bara att det var den vi helst ville ha. Nu fick vi dessutom dragkrok som vi vill ha. Tågbiljetter för oss alla är bokade - jag vill inte missa premiärturen!
Här är den (eller, inte vår förstås då):
Försäljaren gör sitt bästa för att skaka fram den variant av bilen vi vill ha (det finns 4wd, och dieselbilar, men vi vill ha bensinmodellen), men hittar bara en i hela Sverige, och den vill firman inte sälja till oss, då de har någon annan kund på den. Han kollar med Opel Sverige, men det är enligt försäljaren kö på alla av rätt sort och inte troligt att vi kan få en från fabrik förrän 2014! Suck sa vi, jag blev oerhört besviken. Jag vägrar dock ge mig, och hittar flera när jag söker på Blocket! Skickar därefter iväg mail till ett flertal av firmorna (som alla svarar supersnabbt?!). Till sist får vi ihop ett bra pris på en bil i Stockholm, visserligen inte så snygg lack (färgmässigt alltså), men ändå. Nu är kontrakt skrivet och vi får hämta bilen den 30. Tjoho! Jag tror försäljaren här trodde att vi bara kunde tänka oss billigast lack, men vi sa bara att det var den vi helst ville ha. Nu fick vi dessutom dragkrok som vi vill ha. Tågbiljetter för oss alla är bokade - jag vill inte missa premiärturen!
Här är den (eller, inte vår förstås då):
Tapeter till vardagsrummet
är inte det lättaste - det är ett stort rum, och dessutom uppdelat i matrumsdel (med instrument ;) och vardagsrumsdel. Tapeterna nu är typiska 90-talstapeter, ni vet, såna med lite upphöjt mönster? Vi ska inte göra något där just nu, men drömma kan man ju (då passar jag på att drömma om att slipa parketten och lacka med matt lack också, eller olja - går det?). Boråstapeter släpper i början av maj en ny tapetkollektion med enfärgade, neutrala tapeter, som känns som ett bra alternativ (även prismässigt, 329 kr/rulle). En av de här kanske:
fredag, april 12, 2013
Insåg
att det sannolikt är mer än ett halvår sedan jag sov en hel natt i sträck. Under graviditeten var jag uppe och kissade ett par gånger och nu är det förstås amning. Inte konstigt att det behövs tuppluras på dagtid. Gäsp. ;)
Kors i taket
Idag har Algot varit nöjd utan att vara i någons famn en lång stund, och sedan nöjd i min famn i ett par timmar! Nu på eftermiddagen somnade han utan problem själv i babysittern. Jag hoppas på en ny trend som inte innebär att han bara är nöjd när han äter, sover eller är i någons famn.
I övrigt har vi lunchat med I-M idag (fast hon var 45 min sen, så det var mest jag som lunchade. Kändes lite som om jag hittat på en kompis att lunchdejta med ;). Eftersom Algot inte somnade förrän vid 2-tiden i natt ställde jag väckarklockan på 9 för att hinna duscha och äta frukost (nej, han sover förstås inte över nattmålen men äter han vid 7.30 så somnar jag lätt om) - sedan sov jag över väckarklockan och vaknade vid 10, när Algot ville äta... Så 10.50 låg vi fortfarande kvar i sängen och jag skulle vara på Kristallen 11.30. Nåja, vi hann, även om dagens första måltid fick bli lunchen!
I övrigt har vi lunchat med I-M idag (fast hon var 45 min sen, så det var mest jag som lunchade. Kändes lite som om jag hittat på en kompis att lunchdejta med ;). Eftersom Algot inte somnade förrän vid 2-tiden i natt ställde jag väckarklockan på 9 för att hinna duscha och äta frukost (nej, han sover förstås inte över nattmålen men äter han vid 7.30 så somnar jag lätt om) - sedan sov jag över väckarklockan och vaknade vid 10, när Algot ville äta... Så 10.50 låg vi fortfarande kvar i sängen och jag skulle vara på Kristallen 11.30. Nåja, vi hann, även om dagens första måltid fick bli lunchen!
torsdag, april 11, 2013
Upptäckter
Numera finns höger hand (sedan igår) - och den smakar tydligen oerhört gott! Vänster hand är lite mer tveksam, men jag antar att den snart återfinns också. Dessutom händer det att Algot möter våra blickar, åtminstone för en liten stund och har man då tur kan det kombineras med ett leende. Fast man blir lätt utkonkurrerad av en lysande lampa (arbetsrummet är bäst tycker Algot, där lyser det ibland flera lampor på kvällen)... Ska man känna sig förolämpad?
Skisstävling
hos Hobbyworld (jag erkänner, jag pysslar bäst under press - som tävlingar till exempel. Sedan blir jag, som den dåliga förlorare jag är, sur när jag inte vinner. Dålig kombination ;). Här kommer i vart fall min LO:
Jag har vridit lite på skissen, men annars följt den rätt bra (för att vara jag åtminstone).
Jag har vridit lite på skissen, men annars följt den rätt bra (för att vara jag åtminstone).
onsdag, april 10, 2013
tisdag, april 09, 2013
Matsalsbord
Äntligen har vi lyckats bestämma oss, det är inte så lätt att matcha beslutsångest-pris-storlek-färg-material-utseende men till sist så. Jag ville inte ha ett helt vanligt bord, utan ville ha något lite annorlunda (men inte så annorlunda att vi tröttnar), helst också i trä så att det går att slipa om eller måla. Dessutom hade vi ju redan hittat stolarna vi vill ha - så det var ju bra om bordet matchade dem ;) I förra veckan var vi på Mio där vi ju sett ett bord på nätet som verkade trevligt, och hittade ett ännu bättre - nämligen ett fyrkantigt bord för åtta personer, i oljad ek:
Syns ju inte så bra att det är fyrkantigt, men ni får helt enkelt tro mig. Priset är dessutom riktigt bra. Stolarna blir de i inlägget som jag länkat till här ovanför, de är supersköna och hyfsat pris (varför stolar är så dyra förstår jag faktiskt inte). Vi funderade länge på om vi skulle ha klädda stolar i stället, men insåg att det inte är vi. Jag är ingen ekfantast, men tror ändå det blir bra i vårt vardagsrum/matrum, nu när vi utrotat furun. Det blir en utmaning att få till rummet bra som helhet med tanke på att halva ju är vardagsrumsdel, men det ska nog gå. Just nu har vi vitt-björk-valnöt-mörkt trä och (förhoppningsvis) snart ek. Så lite spretigt just nu.
måndag, april 08, 2013
Matsedel
Ingen ordning alls på matsedlarnas uppdykande i bloggen. Här kommer matsedel från torsdag fram till idag och sedan fram till söndag (just nu timas matsedlarna efter makens nattarbete, därav underligheter som helgmat på en tisdag ;)
Torsdag: Grillad kyckling, ris, ärter, majs och potatis, currysås
Fredag: Pulled pork bönsallad, grädfil, pitabröd (förra gången vi åt det var jag sådär förtjust, nu tyckte jag det var toppengott!)
Lördag: Lammfärspaj, fetaostsallad med melon
Söndag: Spaghetti och köttfärssås, riven morot
Måndag: Korvröra med pepparrot och tomat, makaroner
Tisdag: Baconlindad kycklingfilé fylld med västerbottensost, quinoasallad med fetaost
Onsdag: Ugnspannkaka, morot, sylt
Torsdag: Pölsa, potatis, rödbetor, kokta morötter
Fredag: Spaghetti bolognese på högrev, sallad (ur Markus Aujulays pastakokbok)
Lördag: Sushi
Söndag: Spaghetti carbonara, gröna ärter
Den här veckan tänkte jag att lunch=gårdagens middag. Jag gillar det inte, men det är ju smidigt... dessutom är det mesta (utom sushin) sånt det ofta blir rester av, hmm, fast pölsa? Jaja, vi får se ;)
Sedan tänkte jag försöka hinna göra egen müsli i veckan.
Torsdag: Grillad kyckling, ris, ärter, majs och potatis, currysås
Fredag: Pulled pork bönsallad, grädfil, pitabröd (förra gången vi åt det var jag sådär förtjust, nu tyckte jag det var toppengott!)
Lördag: Lammfärspaj, fetaostsallad med melon
Söndag: Spaghetti och köttfärssås, riven morot
Måndag: Korvröra med pepparrot och tomat, makaroner
Tisdag: Baconlindad kycklingfilé fylld med västerbottensost, quinoasallad med fetaost
Onsdag: Ugnspannkaka, morot, sylt
Torsdag: Pölsa, potatis, rödbetor, kokta morötter
Fredag: Spaghetti bolognese på högrev, sallad (ur Markus Aujulays pastakokbok)
Lördag: Sushi
Söndag: Spaghetti carbonara, gröna ärter
Den här veckan tänkte jag att lunch=gårdagens middag. Jag gillar det inte, men det är ju smidigt... dessutom är det mesta (utom sushin) sånt det ofta blir rester av, hmm, fast pölsa? Jaja, vi får se ;)
Sedan tänkte jag försöka hinna göra egen müsli i veckan.
Nu har myrföräldrarna åkt...
Tråkigt tycker jag, även om Huvudpersonen tar det hela med ro ;) Tyvärr har Algot varit väldigt gnällig i helgen, och inte precis visat sig från sin bästa sida. I natt har han dock sovit ordentligt (och jag vaknat i ett hav av mjölk - visst är det bra för huden? ;), och sover nu lugnt (nåja) igen.
I lördags blev det utflykt till såväl Mio som Stadium och Barnens Hus, på det senare stället fick Algot en babysitter av mormor och morfar; den blev populär - bäste gungaren var helt klart morfar (som också hade snyggaste, turkosa manchesterbyxorna, tyckte både Algot och vi)!
Vi fick fler presenter - virkad filt till vagnen (i perfekt färg - beige botten och grön samt ljust orange mönster) - mormorsrutor förstås ;), stickad kofta och mössa till sommaren och fina kläder. Dessutom blev vi bortskämda med saft till mamman, en städad källare och trapp, nylagad köttfärssås och vikt och struken tvätt (det senare avbröt jag dock efter en klänning - vi stryker ju ingenting i vanliga fall). Toppen att få hjälp med sånt som alltid hamnar i "det ordnar vi sen"-listan! (och mammas köttfärssås är den godaste - och nu fick jag reda på att hemligheten är paprikapulver).
I lördags blev det utflykt till såväl Mio som Stadium och Barnens Hus, på det senare stället fick Algot en babysitter av mormor och morfar; den blev populär - bäste gungaren var helt klart morfar (som också hade snyggaste, turkosa manchesterbyxorna, tyckte både Algot och vi)!
Vi fick fler presenter - virkad filt till vagnen (i perfekt färg - beige botten och grön samt ljust orange mönster) - mormorsrutor förstås ;), stickad kofta och mössa till sommaren och fina kläder. Dessutom blev vi bortskämda med saft till mamman, en städad källare och trapp, nylagad köttfärssås och vikt och struken tvätt (det senare avbröt jag dock efter en klänning - vi stryker ju ingenting i vanliga fall). Toppen att få hjälp med sånt som alltid hamnar i "det ordnar vi sen"-listan! (och mammas köttfärssås är den godaste - och nu fick jag reda på att hemligheten är paprikapulver).
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

